De vakantie is het uitgelezen moment om de stapel boeken en artikelen naast je bed en op je bureau een kopje kleiner te maken. Ik koop meestal meer boeken dan ik tijd heb. Als de stapels te groot worden mag ik van mezelf geen nieuwe boeken meer aanschaffen. Op vakantie probeer ik de voorraad tot aanvaardbare proporties terug te brengen, zodat ik weer met een gerust geweten naar Scheltema of Amazon kan gaan.Vandaag heb ik het boekje ‘Help! De klant verzuipt’ van Astrid de Groot en Pieter Burgman gelezen. Mensen hebben meer redenen om een product niet te kopen dan om dat wel te doen. Astrid en Pieter hebben een mooie Barrièrekaart gemaakt om al die redenen systematisch op een rijtje te zetten. Persoonlijke factoren, omgevingsfactoren en gewoontegedrag kunnen zorgen voor mentale barrières. U koopt geen Beertender omdat u thuis geen plaats hebt op het aanrecht en omdat de aanschaf van bier per fust meer iets is voor alcoholici en studenten. De overvloed aan informatie die op de consument afkomt leidt tot contactbarrières. Gelukkig weten reclame- en mediabureaus daar volgens de auteurs wel raad mee. Is de Barrièrekaart eenmaal ingevuld dan moeten we bedenken wat de belangrijkste obstakels zijn en hoe we die gaan wegnemen. Moet u ‘Help! De klant verzuipt’ ook gaan lezen? Het idee achter het boek is leuk. In een tijd waarin innovaties sneller zijn nagemaakt dan bedacht red je het niet meer met een geforceerde Unique Selling Proposition. Het in kaart brengen van de barrières om tot aankoop over te gaan levert nieuwe invalshoeken en bruikbare ideeën op. In het verhaal staan aansprekende cases waarin man en paard wordt genoemd. Dus ja: u moet het lezen! Helaas is het onleesbaar. Bij het schrijven van advertentieteksten kan ruimtegebrek er toe nopen om zinnen te produceren zonder onderwerp of gezegde. Maar daar moet je niet een heel boek mee willen vullen. Over barrières gesproken.