Zul je altijd zien. Een ‘onderzoek’, een dag later in ‘reclamevakblad’ Adformatie, op de voorpagina. “Nederlander positief over mobiel adverteren.” Het is dat er geen leeftijdscontrole op deze blog zit, anders zou ik zeggen: “Ge…!” “Een meerderheid van de mobiele bellers (54 pct) staat positief tegenover reclame op de mobiele telefoon of heeft daar geen bezwaar tegen (30 pct)”. Echt niet. Er is campagne gevoerd voor Microsoft Office 2007 op een aantal mobiele websites. 8716 unieke bezoekers klikten door naar een microsite. 33% daarvan heeft een promotiefilmpje gedownload waarmee ze kans maakten op een gratis MS Office pakket. 910 bezoekers beantwoordden de enquetevragen.
De helft van 910 mensen die denken dat ze zo een gratis MS Office pakket kunnen winnen staat positief tegenover reclame op de mobiele telefoon. Grappig is dat die andere helft kennelijk niet positief denkt over reclame op hun telefoon, terwijl ze toch net een reclamefilmpje hebben opgehaald. Maar voor alle duidelijkheid: dit is niet eens slecht onderzoek; dit is geen onderzoek! Die 54% zegt niks over mobiele bellers. Het zegt helemaal niets over ‘de Nederlander’. Dat deze onzin de voorpagina van de Adformatie haalt is veelzeggend.