Wordt de Kindle Fire de redding van de gedrukte media?

Dinsdag was op het congres een beetje social media dag, maar vooral tablet dag. Wat ‘social media’ betreft: Onderzoek van Insites Consulting in België onthulde dat de Belgen wekelijks maar liefst 25 miljoen keer met elkaar over merken praten. Waarover praten zij? ’t Is over Biotex. Geen wonder dat ze niet aan een nieuwe regering toekomen. Dit grote aantal ‘Brand Conversations’ was voor uitgever Corelio aanleiding om Insites Consulting te laten onderzoeken in hoeverre reclame een rol speelt bij het initiëren van die merkgesprekken. Eén op de 3 merkgesprekken in België blijkt te danken aan reclame. Lezers van kranten en bezoekers van krantenwebsites hebben daarin een meer actieve rol dan TV-kijkers. Die resultaten werden bevestigd door onderzoek van Kantar Media in Engeland, dat liet zien dat dagbladen als letterlijk ‘vertrouwde’ nieuwsbron belangrijk zijn voor bloggers en andere producenten van User Generated Content.
Vervolgens kwamen er maar liefst 8 ‘tablet papers’. Volgens sessie voorzitter Andy Brown va Kantar Media was het allemaal ‘exciting’, volgens onze eigen Leendert van Meerem van GfK Intomart was het vooral allemaal hetzelfde. Ik ben geneigd om Leendert gelijk te geven. Als je eenmaal een tablet hebt (variërend van 4% van de Amerikanen tot 14% van de Noren) doe je er meer en andere dingen mee dan je had gedacht. Tablets zijn een goed excuus om in de huiskamer toch nog even door te werken. Een tablet heb je vaak niet voor jezelf alleen. Echtgenoten en kinderen eisen ook hun deel van de tablet tijd op. Op dit moment is een tablet toch vooral een iPad. Er zijn sprekers die betwijfelen of Apple zijn voorsprong ooit nog uit handen zal geven. De Amerikanen hebben hoge verwachtingen van de Kindle Fire van Amazon. Pas half november te koop, maar voor $199 gaat het meer richting tablet dan e-reader. Full color, zodat er ook tijdschriften en kranten op gelezen kunnen worden, de Kindle Fire krijgt ook e-mail, kortom, het wordt meer dan een halve tablet. Bij de bezitters van tablets wordt de computer in hoog tempo verdrongen als het ‘tweede scherm’ in het huishouden. Tablets worden het meest gebruikt om te surfen, om je sociale netwerken te checken en bij te werken en om te mailen. Ze worden vrijwel constant gebruikt, de hele dag, vanaf het ontbijt tot ’s avonds in bed. Werkdagen en weekend, er is in de meeste onderzoeken nauwelijks verschil.
Een onderzoek van Meredith uitgevers naar verschillen in de manier waarop lezeressen van vrouwenbladen het blad op papier of op een tablet lezen liet zien dat er opmerkelijk weinig onderscheid in leesgedrag is. Ook de tablet lezeressen van vrouwenbladen lezen hun blad van voor naar achteren stuk. Opmerkelijk: het tablet tijdschrift wordt vooral thuis gelezen, terwijl het papieren tijdschrift meegaat voor onderweg. Je wilt je tablet tenslotte liever niet per ongeluk in de trein laten liggen.
Adverteerders die in het tablet een nieuwe uitlaatklep zien moeten er wel voor zorgen dat hun advertenties iets nieuws te bieden hebben in termen van interactiviteit, relevant zijn, en zich over durven te geven aan de ontvanger. Een studie van Time Inc. naar de emotionele impact van iPad reclame die ‘eye-tracking’ en een EEG-meting combineerde kwam tot de conclusie dat reclame op een iPad sowieso al leuker is. Dat kan overigens ook komen doordat er nog maar weinig advertenties voor de iPad worden gemaakt en er daardoor minder ‘clutter’ is. Verder helpt het als de advertentie naadloos aansluit bij de redactionele inhoud en in staat is om de lezer ‘voort te stuwen’ ofwel tot interactie of spelen met de advertentie en/of app te bewegen.
Wat de effectiviteit van het ‘plat’ adverteren in een tablet tijdschrift betreft: GfK MRI in Amerika is begonnen om hun Starch (Reclame Reactie) onderzoeken ook uit te voeren onder tablet lezers. Er zijn er nog niet genoeg om al definitieve conclusies te trekken.