122019mrt

Alle reclame de wereld uit

Te beginnen uit Amsterdam. Dat schijnt althans de insteek te zijn van hoofdstedelijk Groen-Links. In het NRC verscheen vorige maand het bericht dat de tijdelijke vergunning die eerder aan JCDecaux was verleend voor de exploitatie van digitale informatiezuilen (MUPI’s – mobilier urbain pour l’information) weer werd ingetrokken. Aanleiding was een bezwaarschrift van onder anderen de Vereniging…

Read More
122019mrt

Aandacht in een vluchtige wereld

Het laatste gedrukte nummer van het roemruchte Britse tijdschrift Admap ging over aandacht. Aandacht voor merken. Aandacht voor reclame. Serieuze aandacht. Kom daar nog maar eens om in deze tijd van multi-screen en van social media die voortdurend om aandacht bedelen vanaf je telefoon of vanuit de hoek van je laptop: ‘Nu ik. Open mij….

Read More
232019jan

Reclame wordt weer wetenschap

Wetenschappelijk adverteren, dat kon al in 1923. Tenminste volgens Claude C. Hopkins die toen het boek ‘Scientific Advertising’ publiceerde. “De tijd is gekomen dat reclame maken de status van een wetenschap heeft bereikt. Het is gebaseerd op vaste principes en redelijk exact. Oorzaken en effecten zijn geanalyseerd tot ze goed begrepen zijn. De correcte methodes…

Read More
222019jan

Update TV is niet dood

Het Jaarrapport TV 2018 van het SKO is gisteren gepubliceerd. Ook in 2018 is de kijktijd bij alle leeftijdsgroepen onder de 50 jaar weer wat verder teruggelopen. Het minst onder de 13-19 jarigen: zij leverden 2 minuten in, en komen nu uit op 58 minuten per dag. De 35-49 jarigen gingen absoluut gezien 11 minuten…

Read More
112019jan

Kooplieden in aandacht

Het epische gevecht om in ons hoofd te komen. Dat is de ondertitel van het boek ‘The Attention Merchants’van Tim Wu. Hij beschrijft het ontstaan van de reclame industrie vanaf de 19eeeuw, waarin Benjamin Day ontdekte dat hij geld kon verdienen door kranten onder de kostprijs, voor een ‘penny’, te verkopen, mits hij tegelijkertijd ook zijn lezers,…

Read More
32018dec

TV is not dead. But it needs to see a doctor

One of the many thought provoking contributions in the book ‘Eat Your Greens’ is Post-Truth Telly by Tess Alps. Tess is the chair of Thinkbox. Thinkbox is the UK equivalent of Screenforce in the Netherlands. Their job is to promote television. Of course they say that TV is not dead. And they are right. Even…

Read More
32018dec

Eat Your Greens

Nee, ik begin niet de zoveelste food blog. Eat Your Greens is een geslaagde poging om feit en fictie in de marketing van elkaar te scheiden. Het uitgangspunt is dat een gezond merk wordt gebouwd op feiten. Redacteur en co-auteur Wiemer Snijders is erin geslaagd om de crème de la crème van hedendaagse en tegendraadse…

Read More
162018nov

Fokke & Sukke schrijven geschiedenis

Er is een NIEUWE historische canon van Fokke & Sukke. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de F&S fans. Want niet alleen heeft Frits Oostrom zelf een nieuw voorwoord geschreven, ook 1/3 van de grappen is vernieuwd. De eerste historische canon van F&S dateert uit 2007. Met deze editie is er een Herziene Statenvertaling van…

Read More
132018nov

Korte en lange termijn denken in marketing

In oktober sprak Mark Ritson op de Screenforce Day 2018, het jaarlijkse feestje van de reclame verkopende TV zenders. In de wandelgangen verheugde menigeen zich al op het optreden van ‘de vloekende Australiër’. Met die kwalificatie wordt hij tekort gedaan. Mark Ritson is een hoogleraar marketing met een uitgesproken mening die in inderdaad het ‘F-word’…

Read More
252018sep

Fokke & Sukke hebben een blijde boodschap

Vanaf het moment dat Fokke & Sukke hun intrede deden in het NRC ben ik fan. Met terugwerkende kracht ben ik dan ook alles gaan verzamelen. Ik geloof dat mijn verzameling inmiddels redelijk compleet is. Alleen de scheurkalenders heb ik, eh … opgescheurd. Maar daar heb ik wel de meest memorabele grappen uit bewaard. Ik…

Read More
242018sep

Verslaafd

Het Japans heeft een woord voor boeken kopen en ze op stapelen zonder ze te lezen: ‘tsundoku’. Ik koop weliswaar stapels boeken, maar ik streef ernaar om die te lezen voordat ze omvallen (of ikzelf). Ik heb ook een stapel boeken die ik wel al heb gelezen en waarover ik nog eens een blog wil…

Read More
182018sep

Afscheid van de kijkmeter

Als we serieus werk willen maken van multimedia onderzoek moeten we afscheid durven nemen van het huidige kijkonderzoek. Dat heeft een te kleine steekproef als basis om het huidige versnipperde kijkgedrag op een betrouwbare manier te kunnen meten. Bovendien is het erg duur. Dat geld kun je beter investeren in onderzoek waarin het complete mediagedrag…

Read More