212007okt

Readership Symposium (1)

Meerdaagse symposia beginnen tegenwoordig in het weekend. Dan kost het je maar twee of drie werkdagen en kun je het makkelijker verantwoorden bij je baas. Om het jaar komen de onderzoekers van dagbladen en tijdschriften uit de hele wereld bij elkaar op het Worldwide Readership Research Symposium (WRRS). Sommige breekbare Britse en Amerikaanse mannetjes waren…

Read More
212007okt

Rondvraag

“Mediabereik is haast niet meer te meten”, stelt Kobalt onderzoeker John Faasse. Het reclamevakblad Adformatie belde een aantal collega onderzoekers om ze te vragen wat ze van deze stelling vonden.Zie: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/onmeetbare-media/Ik word ook wel eens gebeld voor zo’n vragenrondje. Het is altijd lastig om direct uit de losse pols te reageren, zeker als het nieuwsfeit…

Read More
142007okt

Drukken of het gelogen staat

Vorige week publiceerde Het Oplage Instituut (HOI) de cijfers over het tweede kwartaal van 2007. Gratis krant De Pers zou nu, na Metro, de tweede gratis krant van Nederland zijn. De oplagecijfers van de gratis kranten volgens HOI: Metro 526.563, De Pers 486.399, Spits 421.134, Dag 326.086. De verspreide oplage van De Pers is dus…

Read More
272007sep

Reclameherinnering op de Aubisque

Ik ben geen ochtendmens. Daarbij ben ik, sportief gezien, ook nog eens een diesel, een ‘slow starter’. Dan is het beklimmen van de Col de l’Aubisque vanuit Argelès-Gazost geen goed idee. Direct vanaf de parkeerplaats moet je de eerste drie kilometer vol aan de bak. Daarna kun je een aantal kilometers iets op adem komen…

Read More
172007sep

Stapellezen – Wat blijft

Het boek ‘What Sticks’ van Rex Briggs en Greg Stuart is een blijvertje. De ondertitel van ‘What Sticks’ luidt: “Why most advertising fails and how to guarantee yours succeeds”. Die garantie geldt waarschijnlijk tot de deur van de boekwinkel. Maar ik denk dat heel wat adverteerders met de ideeën uit ‘What Sticks’ meer rendement uit…

Read More
122007sep

Tourmalet

Vandaag ben ik de Tourmalet op gefietst. Vanuit Luz op 691 meter via Barèges naar 2114 meter. Het stuk voor Barèges is met stijgingspercentages van 5%-8% goed te doen. Daarna rijgen zich de kilometers van 8%-9% aaneen. De laatste kilometer krijg je als dessert nog 10% voor de wielen. Boven is een cafeetje waar een…

Read More
112007sep

Stapellezen – Barrières

De vakantie is het uitgelezen moment om de stapel boeken en artikelen naast je bed en op je bureau een kopje kleiner te maken. Ik koop meestal meer boeken dan ik tijd heb. Als de stapels te groot worden mag ik van mezelf geen nieuwe boeken meer aanschaffen. Op vakantie probeer ik de voorraad tot…

Read More
272007aug

Merkwaarde

Vorige maand publiceerden Interbrand en Business Week hun jaarlijkse ranglijst met de meest waardevolle internationale merken. Philips steeg met stip van 48 naar 42 en is nu goed voor 7,7 miljard dollar. ING ging van 85 naar 81 en moet het met 3,9 miljard dollar doen. Op nummer één staat sinds jaar en dag Coca…

Read More
192007aug

Fietsen met iets extra’s

In de Tour wordt steeds harder gefietst. In 1999 lag de gemiddelde snelheid voor het eerst boven de 40 kilometer per uur. Of misschien wel al in 1998 (Zie: Hoe hard fietste Marco Pantani?). Als je kijkt naar de snelheden die Lance Armstrong haalde zou je bijna gaan geloven dat Alberto Contador ‘clean’ is. Contador…

Read More
72007aug

Hoe hard fietste Marco Pantani?

Het heeft even geduurd. Het opzetten van een bruikbaar databestand over de Tour de France heeft heel wat avonden gekost. Uiteindelijk ben ik uitgegaan van het .pdf file met ‘Les statistiques’ dat is te downloaden op de officiële site van de Tour: www.letour.fr onder het kopje histoire_statistiques. Hierboven een grafiek van de gemiddelde snelheid van…

Read More