Aandacht in een vluchtige wereld

Aandacht in een vluchtige wereld

Het laatste gedrukte nummer van het roemruchte Britse tijdschrift Admap ging over aandacht. Aandacht voor merken. Aandacht voor reclame. Serieuze aandacht. Kom daar nog maar eens om in deze tijd van multi-screen en van social media die voortdurend om aandacht bedelen vanaf je telefoon of vanuit de hoek van je laptop: ‘Nu ik. Open mij. ...

Reclame wordt weer wetenschap

Reclame wordt weer wetenschap

Wetenschappelijk adverteren, dat kon al in 1923. Tenminste volgens Claude C. Hopkins die toen het boek ‘Scientific Advertising’ publiceerde. “De tijd is gekomen dat reclame maken de status van een wetenschap heeft bereikt. Het is gebaseerd op vaste principes en redelijk exact. Oorzaken en effecten zijn geanalyseerd tot ze goed begrepen zijn. De correcte methodes ...

Update TV is niet dood

Update TV is niet dood

Het Jaarrapport TV 2018 van het SKO is gisteren gepubliceerd. Ook in 2018 is de kijktijd bij alle leeftijdsgroepen onder de 50 jaar weer wat verder teruggelopen. Het minst onder de 13-19 jarigen: zij leverden 2 minuten in, en komen nu uit op 58 minuten per dag. De 35-49 jarigen gingen absoluut gezien 11 minuten ...

Fokke & Sukke schrijven geschiedenis

Fokke & Sukke schrijven geschiedenis

Er is een NIEUWE historische canon van Fokke & Sukke. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de F&S fans. Want niet alleen heeft Frits Oostrom zelf een nieuw voorwoord geschreven, ook 1/3 van de grappen is vernieuwd. De eerste historische canon van F&S dateert uit 2007. Met deze editie is er een Herziene Statenvertaling van ...

Korte en lange termijn denken in marketing

Korte en lange termijn denken in marketing

In oktober sprak Mark Ritson op de Screenforce Day 2018, het jaarlijkse feestje van de reclame verkopende TV zenders. In de wandelgangen verheugde menigeen zich al op het optreden van ‘de vloekende Australiër’. Met die kwalificatie wordt hij tekort gedaan. Mark Ritson is een hoogleraar marketing met een uitgesproken mening die in inderdaad het ‘F-word’ ...

Fokke & Sukke hebben een blijde boodschap

Vanaf het moment dat Fokke & Sukke hun intrede deden in het NRC ben ik fan. Met terugwerkende kracht ben ik dan ook alles gaan verzamelen. Ik geloof dat mijn verzameling inmiddels redelijk compleet is. Alleen de scheurkalenders heb ik, eh … opgescheurd. Maar daar heb ik wel de meest memorabele grappen uit bewaard. Ik ...

Verslaafd

Het Japans heeft een woord voor boeken kopen en ze op stapelen zonder ze te lezen: ‘tsundoku’. Ik koop weliswaar stapels boeken, maar ik streef ernaar om die te lezen voordat ze omvallen (of ikzelf). Ik heb ook een stapel boeken die ik wel al heb gelezen en waarover ik nog eens een blog wil ...

Afscheid van de kijkmeter

  Als we serieus werk willen maken van multimedia onderzoek moeten we afscheid durven nemen van het huidige kijkonderzoek. Dat heeft een te kleine steekproef als basis om het huidige versnipperde kijkgedrag op een betrouwbare manier te kunnen meten. Bovendien is het erg duur. Dat geld kun je beter investeren in onderzoek waarin het complete ...

Het einde van het bereiksonderzoek?

  Deze column is eerder verschenen op SWOCC.nl Hoeveel mensen zien, horen of lezen mijn reclame? Daarover zou het in bereiksonderzoek moeten gaan. Van oudsher wordt die vraag in afzonderlijke onderzoeken per mediumtype beantwoord. Hoeveel mensen zien mijn reclame op TV? Hoeveel mensen lezen de krant of het tijdschrift waarin mijn advertentie staat? Hoeveel mensen ...

Merken meten

      Er zijn handboeken waarin alle manieren om te meten of het goed gaat met uw merk worden beschreven. In de nieuwe SWOCC publicatie ‘Brand metrics that matter’ ((Muntinga, D & Bernritter, S. (2017) Brand metrics that matter. SWOCC 74,  Amsterdam: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) )) zult u die niet terugvinden. ...

Reclamebereik: We kunnen het meten, maar nooit echt weten

Statler: I wonder if there really is life on another planet. Waldorf: Why do you care? You don’t have a life on this one? Deze blog is eerder verschenen op de SWOCC website. Dankzij de vasthoudende promotie door Ionica Smeets heb ik het boek ‘What we cannot know’ van Marcus du Sautoy aangeschaft. En gelezen. ...

Mag ik even uw aandacht?

  Wat verstaan we onder aandacht?  Als ik om uw aandacht vraag, wat krijg ik dan? Uw tijd? Uw belangstelling? Uw hersencapaciteit? Uw oogfixaties?  En als ik uw onverdeelde aandacht wil? Krijg ik dan al uw tijd? Uw gehele hersencapaciteit? De Persgroep ziet toekomst voor ‘oprechte aandacht’, wat dat dan ook moge zijn ((De Persgroep ...

Aandacht maakt alles mooier

Aandacht maakt alles mooier. Zo wil een bekend meubelwarenhuis uit Zweden ons doen geloven. Maar geldt dat ook voor reclame? De meeste reclame die ik aandachtig bekijk of beluister wordt er daardoor niet beter op. Is aandachtig bekeken of beluisterde reclame dan misschien effectiever dan reclame die het ene oor en en het andere oor ...

Adblockers zijn niet het probleem

  Source: MauMau Three Monkeys   Deze blog is eerder verschenen op Adformatie Zichtbaarheid en meetbaarheid van online uitingen Opeens lijkt het of Adblockers het einde betekenen van de digitale verdienmodellen. Maar de grootste bedreiging is de beperkte zichtbaarheid van online advertenties. Lang niet alle online advertenties die een adverteerder koopt worden daadwerkelijk aan een ...

Haute Route Pyrenées 2015 – II

  Dag 4 van de Haute Route Pyrenées 2015 was er een Koninginnerit. Dag 6, waarover later, was er zeker ook één, maar met de Tourmalet, de Col d’Aspin en de Col d’Azet op het menu vond ik deze dag ook wel voor een dergelijke kwalificatie in aanmerking komen. De Tourmalet begon te vroeg, namelijk ...

Haute Route Pyrenées 2015 – I

  Zeven dagen denken dat je een profwielrenner bent. Dat is misschien wel de grootste charme van de Haute Route. In 2012 begonnen met een wedstrijd van zeven dagen door de Alpen, van Geneve naar Nice. Later uitgebreid met een Pyreneeën en een Dolomietenversie. Volgend jaar staat een testevenement in de Rocky Mountains gepland. Als ...

Samen koffiedrinken en lunchen

Deze blog is eerder verschenen als column op de SWOCC website Hoe maak je een bedrijf creatiever en productiever? Waarom zijn sommige steden aantrekkelijker dan andere? En kun je dat meten? Dat zijn de vragen die Alexander (Sandy) Pentland probeert te beantwoorden. Hij is mede oprichter van het MediaLab van MIT (Massachusets Institute of Technology) ...

De laatste opstand

Boek per maand clubAl een aantal jaren doe ik mee met de leesclub ‘Un mois, un livre’ van het Institut Francais ( voorheen Maison Descartes) in Amsterdam. Het aardige van zo’n leesclub is dat je elke maand een boek leest, dat het soms boeken zijn die je zelf niet zou hebben uitgekozen, en dat je ...

Heldere oplagecijfers, geen MAT-glas

De groei van de digitale oplages volgens het Britse HOI (Audit Bureau of Circulation) Deze blog is eerder verschenen in AdformatieHet HOI is niet meerDoor de versnippering van het printlandschap zal het bereiksonderzoek minder titels betrouwbaar kunnen meten. Het enige ‘objectieve’ cijfer dat nog overblijft, is de oplage. Maar dan niet in de nu voorgestelde ...

Schoonmaakvreugde, huishouden in de jaren ’50

  Sylvia Witteman herinnerde me er weer aan. Hoe ik in de jaren tachtig, tijdens mijn studie politicologie, op het Waterlooplein speurde naar boeken over opvoeding, de taken in het huishouden en de rolverdeling tussen man en vrouw. We zaten in die tijd in een ‘feministische golf’, en dat betekende dat je je als mannelijk ...

Leraren pesten

De opening van Trouw ’s morgens Eén op drie leraren doelwit pesterijen, kopte Trouw op 21 november 2014. Ik werd ermee gewekt door het Radio1 Journaal. ’s Morgens ben ik nooit zo helder. Maar toen ik het artikel las werd ik boven mijn beschuitje met hagelslag getriggerd door de bijbehorende infographic. Niet door de leraar ...

Haute Route Dolomites 7 – Genève

De laatste col (op een paar smerige bultjes na) Zo’n laatste rit in de Haute Route is ten dele bedoeld als een soort showrit. Met het hele peloton gezamenlijk onder politiebegeleiding paraderen in de stad van aankomst, in dit geval Genève, met een fraai uitzicht op de fontein in het Lac Leman. Het getimede deel ...

Haute Route Dolomites 6 – Crans Montana

Furkapass Vanaf Andermatt ging het in konvooi naar de voet van de Furkapass. Over het afdalen achter een stel motoren dat veel langzamer rijdt dan je als fietser zou kunnen of willen heb ik vorig jaar al eens geschreven. Helaas hebben de Zwitserse autoriteiten de Haute Route organisatie verplicht om alle afdalingen te neutraliseren. De ...

Haute Route Dolomites 5 – Julierpass

 Warm uitzicht vanuit hotel Laudinella Misschien had dit stukje de Oberalppass moeten heten. Dat was verreweg de zwaarste klim van de dag. Maar de eerste beklimming, de Julierpass, was er één die de meeste deelnemers aan de Haute Route niet licht zullen vergeten. Dat geldt misschien niet voor de top van het klassement waar mijn ...

Haute Route Dolomites 4 – Stelvio

Stelvio (vanuit de bus) Net als de tijdrit die ik tijdens de Haute Route 2013 in de Alpen reed op de Col de la Bonnette, was ook de tijdrit op de Stelvio in de Haute Route Dolomites 2014 er één om in de annalen bij te schrijven. Dat kwam vooral door de omstandigheden. Het regende. ...

Haute Route Dolomites 3 – Passo di Gavia

Ravitaillering op een top Typisch zo’n etappe waar de eerste twee klims alleen maar bedoeld zijn om je uit te wonen voor het sluitstuk: de Passo di Gavia. De Passo Palade en de Passo di Tonale zijn relatief vriendelijke klimmetjes, maar samen toch goed voor zo’n 2400 meter omhoogfietsen. En dat gaat dan op één ...

Haute Route Dolomites 2 – Passo Pordoi

Passo Pordoi Als lid van het Haute Route team Passo Pordoi (de teamindeling en benaming van de  teams voor individuele deelnemers is overigens volstrekt willekeurig) vond ik het vandaag ‘onze’ dag. De Passo Pordoi was immers het piece de résistance van de 2e etappe. De rit begon overigens met de Falzarego, om het Maratona gevoel ...

Haute Route Dolomites 1 – Passo Giau

De Passo Giau is een naar bergje. Dat herinnerde ik me nog van de Maratona van 2007. Zo één waar je geen moment rust krijgt. Het gemiddelde stijgingsprecentage is 9,1% Ter vergelijking: de Tourmalet komt niet verder dan 7,6% en de Mont Ventoux vanaf Bédoin blijft eveneens steken op 7,6%. Toegegeven, die zijn wel twee ...

De Omloop

De Garmin Edge 705 hield het met navigatie bijna 170km vol.Laatste stuk met een reserve Garmin van Le Champion gereden De sponsorende krant is al een paar jaar niet meer Het Volk, maar Het Nieuwsblad. Het is nog altijd hetzelfde rondje. Althans. De organisatoren van elke zichzelf respecterende Vlaamse klassieker stellen er een eer in ...

Een halve klassieker

Chambord blijft het hoogtepunt van Parijs-Tours.Niet te missen dankzij de GPS én een gloednieuw extra pijltje Parijs-ToursParijs-Tours had ik al eens gereden. Zie hier. De Omloop het Nieuwsblad (voorheen Omloop het Volk) niet. Maar ze zaten allebei in het ‘klassiekerweekend’ dat Le Champion organiseerde in mei van dit jaar. De Omloop het Nieuwsblad was de ...

Het bereiksonderzoek van de toekomst is geen bereiksonderzoek meer

Deze blog is eerder verschenen in Adformatie  Future of Audience Measurement (FOAM) Het bereiksonderzoek is aan vernieuwing toe. Het bereiksonderzoek van de toekomst moet in elk geval crossmediaal en digitaal zijn, zo vinden de initiatiefnemers van de ‘Future of Audience Measurement’(FOAM). Ze willen beginnen met de vraag naar het ‘Why’. Waarom doen we eigenlijk bereiksonderzoek? ...

Geen VARA voor de weduwen

In mijn studententijd schreef ik stukjes voor de ‘Buurtkrant Hugo de Groot’. Wij woonden toen op het Weduwenhofje van de Hervormde Diakonie aan de 1e Hugo de Grootstraat in Amsterdam. Toen het hofje in 1982 100 jaar bestond heb ik daar samen met een aantal medebewoners, en met hulp van de buurtkrantredactie, een boekje over ...

Onmisbaar onderzoek 7

NOM meet advertentiebereik Deze blog is eerder verschenen als: Adformatie – Onmisbaar onderzoek 7 – NOM advertentiebereik In oktober werd in Nice het tweejaarlijkse ‘Print and Digital Research Forum’ gehouden. Op dit prestigieuze onderzoekscongres presenteerden Irena Petric en Alke Bassler het NOM onderzoek naar het bereik van advertentiepagina’s in dagbladen en tijdschriften. Ze sleepten er een ...

Onmisbaar onderzoek 6

Het merk speelt geen rol Deze blog is eerder verschenen als: Adformatie – Onmisbaar onderzoek 6 – Het merk speelt geen rol Of consumenten op sociale media ‘iets’ doen met merken wordt vooral bepaald door hun eigen drang tot behoeftenbevrediging en niet zozeer door de eigenschappen van het merk. Daan Muntinga schreef bij SWOCC een intrigerend ...

Onmisbaar onderzoek 5

Het kijkonderzoek Deze blog is eerder verschenen als: Adformatie – Onmisbaar onderzoek 5 – Het kijkonderzoek Misschien wel het beste onderzoek van Nederland. Waarschijnlijk het meest geraadpleegde onderzoek van Nederland, en daarmee tevens het meest onmisbare onderzoek voor ‘het Vak’: Het kijkonderzoek. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet beter zou kunnen. De ontwikkelingen op ...

Nice Nice

Het weerbericht was helemaal niet Nice. Er werden boven Nice zware onweersbuien verwacht. De politie, die het peloton het laatste stukje van Vence naar Nice zou escorteren, had daarom verordonneerd dat het peloton uiterlijk om 13.00u binnen moest zijn. Dat noopte de organisatie tot het schrappen van een deel van de etappe, waaronder de beklimming ...

Au in Auron

Dag 6 van de HauteRoute was niet iets waar iedereen nu van tevoren van dacht: “Ha, lekker”. Met vier bergen en meer dan 3800 hoogtemeters is het de dag waarbij het grootste hoogteverschil van de week moet worden overwonnen. Bovendien zitten er twee tamelijk riskante afdalingen in, die van de Col de la Cayolle en ...

Bon op de Bonnette

Eigenlijk was ik van plan om het rustig aan te doen op de tijdrit op de Bonnette. Maar ik had duidelijk buiten de entourage gerekend. Een exacte starttijd toebedeeld gekregen. Een heus tijdritpodium in stelling gebracht. Iemand die je fiets op het podium tilt. Iemand die je fiets vasthoudt zodat je alvast in je pedalen ...

Izoard (Is so hard)

Zo hard was ie niet. Eigenlijk viel het me alles mee die vierde dag. Maar 119 kilometer en net geen 3000 meter omhoog. Nadat het verzamelde peloton bij de start met een drone mooi van boven in beeld was gebracht voor de Haute Route dagsamenvatting, werd er geneutraliseerd afgedaald naar de voet van de Izoard. ...

IJzen op de Iséran

Elke avond is er voor de rijders een verplichte briefing. Die begint met een foto en video compilatie van de afgelopen dag. Daarna wordt de etappe van de volgende dag besproken en krijg je te horen waar de lastige punten zitten in beklimmingen en afdalingen, en welke gevaarlijke situaties je onderweg kunt tegenkomen. Hoogtepunt was ...

Rustig aan op de Cormet de Roselend

Na de eerste dag wist ik het toch even niet met die Haute Route des Alpes. Aan de organisatie ligt het niet. Die haalt alles uit de kast om de deelnemers te laten geloven dat ze echte profs zijn. Alle kruispunten worden voor je afgezet. Er rijden 3 Mavic materiaalwagens en nog de nodige motoren ...

Een jasje uit op de Joux Plane

Volgens de mannen van WebTrainer was ik er klaar voor. 25% vermogen per kilo erbij getraind en afgevallen in de afgelopen 6 maanden. De Ronde van Vlaanderen en de Waalse Pijl in de benen. 6 clinics van Webtrainer Bergop. Ettelijke toertochten en trainingskilometers. Twee keer per week naar de sportschool. Deze week is het zover. ...

Onmisbaar onderzoek 4

Denkfouten als marketingtools Deze blog is eerder verschenen op de Adformatie website op 22 juli 2013 Mocht u nog een plekje overhebben voor een boek in de koffer of op de e-reader, kies dan deze zomer voor nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. In het Nederlands heet zijn boek ‘Ons feilbare denken’. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de Engelse ...

Onmisbaar onderzoek 3

Het BSR model en de adoptiecurve van Rogers gecombineerd. Klik voor een groter plaatje, of download het paper. De psychologie van de online planning Deze blog is eerder verschenen op de Adformatie website op 5 juli 2013 In twee papers van Wakoopa en SmartAgent wordt de combinatie gemaakt van consumentenpsychologie met tracking van het digitale ...

Onmisbaar onderzoek 2

Registreren van Smartphone en tabletgebruikDeze blog is eerder verschenen op de Adformatie website op 28 juni 2013 Deze keer nog een prijswinnend onderzoek. Het Consumer Mobile 360 Report 2012 van TNS-Nipo won een paar weken geleden de Amma voor het beste mediaonderzoek van 2012. De jury (waar ik deel van mocht uitmaken) vond het onderzoek ...

Vlaamse of Waalse klassiekers?

Heroïsche beklimming tijdens de Ronde van Vlaanderen Sinds enige tijd probeer ik het ‘klassiekerbrevet’ van Le Champion vol te fietsen. Daarvoor moet je 13 klassiekers tot een goed einde zien te brengen. Tenminste, dat was zo tot dit jaar. Het reglement is onlangs door Le Champion gewijzigd. Op het bordje staan nu zes ‘monumenten’: Milaan-Sanremo, ...

Onmisbaar onderzoek 1

Voorspellen of uw klant zal blijven of weglopenDeze blog is eerder verschenen op de Adformatie website op 21 juni 2013 Belofte maakt schuld. Vanaf vandaag elke week een onmisbaar onderzoek in 600 woorden. Om aan te tonen dat ‘het Vak’ zonder onderzoek niet bestaat. Om te bevorderen dat er volgend jaar meer onderzoekers tussen de ...

De onmisbare onderzoeker

Dank voor het compliment Evert, maar er zijn onderzoekers die dat net zo goed en beter hebben gedaan.Deze blog is eerder verschenen op de Adformatie website op 14 juni 2013 Adformatie introduceert de Adformatie Top 100 van Onmisbare Mensen in het Vak. Maar wat heet ‘Onmisbaar’ en wat is ‘het Vak’? Vooral ‘creatieven’ (20%) en ...

Sterren in de reclame (2)

We kunnen er geen genoeg van krijgen. Van sterren in de reclame. Behalve als ze in de fout gaan natuurlijk. Ja, dan kunnen we er ook geen genoeg van krijgen, maar voor de sponsors en goede doelen is het reden om te maken dat ze wegkomen. Tiger Woods, Lance Armstrong en Michael Boogerd kunnen er ...

Van agenda-setting naar emotie-setting

Deze blog is eerder verschenen als column op de SWOCC website. Waarom gaan honderden mensen er tijdens het Pinksterweekend op uit om, gewapend met prikstokken, te zoeken naar twee vermiste broertjes? Waarom lopen er tienduizend mensen mee met een stille tocht voor een grensrechter die ze niet gekend hebben? In 1968 vonden de onderzoekers McCoombs ...

Transformationele marketing

De wereld verandert en de marketeer moet keuzes maken Met gemengde gevoelens heb ik het marketing boek van het jaar 2012 gelezen. En ik vind dat u dat ook zou moeten doen: het boek ‘Transformeren om te overleven’ van Herman Toch lezen. Het is geen boek met een pasklaar antwoord op de crisis, maar het ...

Koopknop, hersenspoeling, of allebei?

Kunnen adverteerders vandaag al iets met de resultaten uit neuromarketing onderzoek? Sommige mensen denken dat het nooit zo ver zal komen. Sommigen vrezen dat het nog niet zo ver is. Sommigen houden hun hart vast voor het moment dat het wel gebeurt. En sommigen zijn blij dat het nu al is gelukt. Martin Lindström is ...

Big Data in media

Stef van Grieken liet The Billion Dollar-o-Gram van David McCandless zien tijdens zijn presentatie als voorbeeld van wat je met Big Data kunt doen.”Als we Google aan Afrika geven hebben ze daar geen schulden meer”Klik op afbeelding voor groter plaatje, of op de link voor de bron. Op 20 november 2012 organiseerde de MWG een ...

Gamevertising op zoek naar onderbouwing

Een paar weken geleden presenteerden de Telegraaf Media Groep (TMG), KLM en Neurensics de resultaten van het neuro-onderzoek naar de effectiviteit van de nieuwe KLM-campagne ‘Naar welke nieuwe herinnering mogen wij u brengen?’. Belangrijk onderdeel van de campagne was het ‘KLM-vakantiespel’ een online game, ontwikkeld door TMG, gebaseerd op het ‘memory’spel. Als de ondervraagden de ...

The Information

A History, A Theory, A FloodAl tijden hik ik aan tegen het schrijven van een blog over dit boek van James Gleick. The Information is niet echt een boek voor op het strand. Het is geen gemakkelijk boek. Het is veelzijdig boek, een boek waarover je moet nadenken, maar zeker een boek dat je op ...

De achterkant van de Redoute

Het routekaartje van LBL Het organiseren van een toertocht door de Belgische Ardennen wordt steeds moeilijker. De bewoners hebben het wel gehad met die wielertoeristen die elk weekend in drommen door hun achtertuin komen fietsen. Het is ook wel begrijpelijk. Zelfs al zouden al die duizenden fietsers uitsluitend ideale schoonzonen (en schoondochters) zijn, die geen ...

De juiste beslissing

Het boek ‘How we decide’ van Jonah Lehrer is nummer zoveel in de reeks van breinboeken die ons de afgelopen jaren overspoelt. Misschien is dat niet helemaal terecht, want het boek verscheen al in 2009, dus bijvoorbeeld voor ‘De vrije wil bestaat niet’ van Victor Lamme en ‘Wij zijn ons brein’ van Dick Swaab. Maar ...

Parijs-Roubaix

Kampala Cycling in volle concentratie op de Pavé de Mons en Pevele Eigenlijk had ik mezelf beloofd dat ik nooit Parijs – Roubaix hoefde te fietsen. Het oversteken van de Dam in Amsterdam, met zijn f… Portugese keitjes brengt al het slechtste in mij boven, qua moordlustige gedachten jegens zogenaamde ‘stedebouwkundigen’. Maar ja, ik heb ...

Pindakaas

Een paar dagen na mijn blogje over Breinbrekers stond in Trouw (van 4 juni 2012) een berichtje over een bijeenkomst waarin filosofen met elkaar in discussie gingen over de gevaren van het gebruik van de neurowetenschap om meer inzicht te krijgen in het consumentengedrag. Niet alleen de inhoudelijke weergave van het debat leek rechtstreeks ontleend ...

Parijs – Brussel

Het verlangen naar Brussel Nog zo’n vergeten najaarsklassieker. En dat terwijl Parijs-Brussel toch al sinds 1893 op de wielerkalender prijkt en volgens ‘Het grote wielerklassiekerboek’ de enige eendaagse wedstrijd is tussen twee hoofdsteden. Parijs-Brussel, het is een eind, en er zitten ook nog eens 2400 tamelijk onverwachte hoogtemeters in. Wij mochten hem rijden met noordwesten ...

Parijs – Tours

Het kasteel van ChambordOver de serieuze stukjes die ik fiets probeer ik meestal wel iets te schrijven. Maar net over de helft, na 150km Parijs–Tours werd het mij toch een tikje bang te moede. Waar moest het in vredesnaam over gaan? Ik zal het maar eerlijk zeggen: Parijs-Tours is een tikje saai. Een fijn glooiend ...

Breinbrekers

Raoul Hausmann, Mechanischer Kopf (1919) Parijs, Centre Pompidou Deze blog is eerder verschenen als column bij SWOCC Mag je neuro onderzoek gebruiken om meer pindakaas te verkopen? Of om effectiever te adverteren voor pindakaas, of voor tweedehands auto’s, of om mensen te laten stoppen met roken, of om meer geld te doneren aan Greenpeace? Neuromarketing ...

Amstel Gold Race

Pieter Geenen – Wielrentalent De Rabobank is een bank met ideeën. Maar geldt dat ook voor de Rabobank wielerploeg? Dit voorjaar leek het er niet op. ‘Een wereldspeler die anoniem achterin het peloton meerijdt’ dat leek het idee. De Rabobank voelde zich voor de Amstel Gold Race “niet geroepen om de regie te nemen” volgens ...

Bach was een fietser

Passie vind ik een k..woord. Het staat op nummer één van mijn persoonlijke top tien van meest ergerlijke clichés. Dat vond ik overigens ook al toen ik een jaar of tien geleden te horen kreeg dat wij ons werk voortaan met ‘passie’ gingen doen. Ik heb het leukste vak dat je je kunt denken. Niets ...

TV or not TV?

Sinds kort mag ik op ongezette tijden mijn mening geven op de opiniepagina van de Adformatie website. Van harte aanbevolen, ook voor al die andere meningen. Om deze blog niet een stille dood te laten sterven neem ik de vrijheid om die stukjes ook hier door te plaatsen. Vorige week presenteerde SPOT het TV Jaarrapport ...

Hoeveel reclame ziet u per dag?

Een samenvatting van dit artikel is gepubliceerd in Adformatie van 8 maart 2012. Het is veel te lang voor een blog, ik weet het, maar u kunt wel narekenen hoe ik aan mijn cijfers kom. 377 reclames per dag (of 1.500)Rob Wijnberg van nrc.next denkt dat u per dag maar liefst 3.600 reclameboodschappen voor uw ...

De waarde van een evenement

Een CocaCola evenement, resultaat: onbekend Op de een of andere manier zijn de ‘belevenismarketing’ (‘experience marketing’) en de ‘evenementen marketing’ (‘event marketing’) tot nu toe aan de aandacht van de wetenschap ontsnapt. Althans dat beweren Emma Wood en Guy Masterman in hun paper Event Marketing: Measuring an experience?Dat begint al bij de definitie van het ...

Alleen nog maar ‘bursten’

Wat weten we over marketing en reclame?Behalve de onvolprezen meta-analyses van de IPA database (Zie mijn eerdere blogs: Participatie campagnes werken niet en Het beste van het beste) stond er nog een overzichtswerkje in mijn kast dat de moeite van het beschrijven waard is. Het gaat om het boek Empirical Generalizations about Marketing Impact, What ...

Woordenwolk

De woordenwolk van de onbewerkte versie van de visie van de Schildersbuurt (boven) en de aangepaste versie (onder). Klik op de afbeeldingen voor een groter plaatje Voor mijn vakantie heb ik meegedaan aan ‘de Community Planning’ van de Schildersbuurt in Zaandam. Samen met ontwerpbureau Urhahn Urban Design mocht de buurt een ‘visie’ (=prettig vormgegeven boekje) ...

Participatie campagnes werken niet

De effectiviteit van campagnes rondom consumentenparticipatie t.o.v. het gemiddelde (Klik voor een groter plaatje) De effectiviteit van multimedia campagnesEerlijk is eerlijk. Ik denk dat Pim van der Linden van DDB in zijn recente SWOCC column ook over dit rapport heeft geschreven. Hij gebruikt weliswaar een andere titel, maar bespreekt zo te zien dezelfde inhoud. WARC ...

Volmaakt onvoorspelbaar

Relativiteitstheorie volgens Ariely Nee, deze blog gaat niet over vrouwen. Of over het weer. Of over de uitslagen van Ajax dit seizoen. Het gaat over iedereen. Over u en mij. Over het boek ‘Predictably irrational’ van Dan Ariely, om precies te zijn. Dat boek had ik natuurlijk 2 jaar geleden moeten lezen. U ook trouwens. ...

Het gemerkte brein

Erik du Plessis: The Branded Mind, what neuroscience really tells us about the puzzle of the brain and the brand, Kogan Page Limited, London, 2011 Eigenlijk had ik gehoopt dat Erik du Plessis in dit boek antwoord zou geven op de vraag hoe merkrepresentaties in het brein tot stand komen en wat een adverteerder daar ...

Print and Digital Research Forum 13-10-11

From: Deere & Carroll: Using Mobile Research Apps to Measure Readership San Francisco is zonovergoten deze dagen. Maar daar merken de congresdeelnemers weinig van, want, zoals de meeste grote conferenties vindt ook dit Forum plaats in een soort licht en geluiddichte betonnen bomkelder onderin het hotel. Gelukkig wordt de lunch buiten geserveerd, op het terras, ...

Print and Digital Research Forum 12-10-11

Alke Bassler (Intomart GfK) presenteert Woensdag was uitgeroepen tot de dag van de methodologie. Of het daarom was, of omdat de jet lag inderdaad optreedt met een ‘lag’, of omdat we inmiddels met de nummers 29-44 over de helft van onze supersize ordner met papers zijn, ik weet het niet, maar ik had geregeld een ...

Print and Digital Research Forum 11-10-11

Wordt de Kindle Fire de redding van de gedrukte media? Dinsdag was op het congres een beetje social media dag, maar vooral tablet dag. Wat ‘social media’ betreft: Onderzoek van Insites Consulting in België onthulde dat de Belgen wekelijks maar liefst 25 miljoen keer met elkaar over merken praten. Waarover praten zij? ’t Is over ...

Print and Digital Research Forum 10-10-11

De session papers met XL draagtas Het 2-jaarlijkse Worldwide Readership Research Symposium is omgedoopt in het Print and Digital Research Forum (PDRF). Uitgevers wereldwijd willen tenslotte graag dat ook hun online en tablet lezers worden meegeteld bij het bepalen van de waarde van hun medium. 55 papers, ruim een kilo papier, te behandelen in 4 ...

De gewapende consument

De aanval op de gewapende consument Mensen hebben een hekel aan reclame. In de woorden van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, het SWOCC: “consumenten ervaren vaak weerstandsgevoelens en wapenen zich met verschillende strategieën om persuasieve boodschappen te weerstaan” Maar is dat eigenlijk wel zo? In SWOCC publicatie 56, ‘De gewapende consument’ worden de oorzaken ...

Nooit meer Powerpoint

De Powerpoint slide waarmee de oorlog in Afghanistan kan worden gewonnen In Zwitserland is een politieke partij bezig om 100.000 handtekeningen te verzamelen zodat er een referendum gehouden kan worden om het gebruik van Powerpoint te verbieden.“Powerpoint is volgens de protestpartij APPP (Anti Powerpoint partij) niet alleen saai, maar kost Zwitserland ook nog eens 1,7 ...

Dure wijn behoeft geen krans

Ultieme wijn, niet voor een tientje Jaren lang heb ik met mijn wijnclubje geprobeerd om de ultieme wijn te ontdekken. Een topwijn voor een tientje. Of liever: een topwijn voor nog geen tientje. Dat moet toch kunnen? Zeker nu we Eurotientjes hebben. Helaas bleek na elke proeverij dat de lekkerste wijn meestal ook de duurste ...

Klassiekerweek – 4

Eindelijk, een zonnige controlepost Rundum den Henninger TurmDie Henniger Turm heb ik niet gezien. Overigens ook niet de Finanzplatz, waar deze klassieker inmiddels naar is gaan heten. Als de toren boven op de Feldberg de Henninger Turm is dan ben ik er geweest. Wat we in elk geval wel voor het eerst deze week te ...

Klassiekerweek – 3

Het Kampioenschap van ZürichWeer een klassieker die zo mooi had kunnen zijn. Zwitserland beschikt over prachtige natuur, pittoreske dorpjes, koeien met bellen en mooie glooiende wegen. Helaas zijn de meeste Zwitsers chagrijnen, zeker als ze in een SUV rijden (en dat zijn er nogal wat), is het er stervensduur, en valt de regen er in ...

Klassiekerweek – 2

De fiets van Fabio Casartelli in de kapel van de Madonna del Ghisallo De Ronde van LombardijeIn tegenstelling tot Milaan–San Remo is deze klassieker in de uitvoering van LeChampion zeer de moeite waard. Ik ga hem zeker nog een keer rijden. Al was het alleen maar om te ervaren hoe mooi deze rit is als ...

Klassiekerweek – 1

Milaan – San RemoVoor de profs begint Milaan–San Remo meestal pas op de Cipressa. Voor de amateur die zich waagt aan de cyclotoeristische versie van de Primavera is het niet anders. Toch wel jammer dat je eerst 265 kilometer moet fietsen voordat het een beetje leuk wordt.Net als alle wielerliefhebbers kijk ook ik elk jaar ...

Een duwtje in de goede richting

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport haalt een streep door de Postbus 51 campagnes over gezond leven. Volgens het NOS Journaal van 25 mei vindt de minister de filmpjes betuttelend en vooral niet effectief. “Het was voor veel mensen ook een plaspauze, en dat vind ik toch een beetje een dure besteding van ...

Uitbuiter

Het eerste bedrijf dat mij durft aan te schrijven als UITBUITER in plaats van Uitbijter is nota bene het Secretary Management Institute. “Interessant voor uw secretaresse!” staat er ook nog op de envelop. Dames en heren van het Secretary Management Intitute: Een ZZP-er heeft per definitie GEEN secretaresse. Iets mis gegaan bij de doelgroepselectie misschien? ...

Community planning

De eerste ideeën uit de buurt In de buurt waar ik woon, de Schildersbuurt in Zaandam, zit veel oud zeer. De gemeente Zaanstad is al een jaar of vijftien bezig om, in strijd met het bestemmingsplan, elk denkbaar plekje groen te verkwanselen aan projectontwikkelaars. Daarbij zijn keer op keer afspraken met de bewoners geschonden, is ...

Mediabrein

Het mediabrein tijdens het lezen van een redactionele pagina, een advertentiepagina, en het verschil in hersenactiviteit tussen beide. Op 7 april mocht ik samen met Victor Lamme het Sanoma Mediabrein onderzoek presenteren op de Media Parade. In het najaar van 2010 besloot Sanoma, in samenwerking met Neurensics en Uitbijter om fMRI technologie toe te passen ...

Neuroparasitisme

Onderaan de wiki ‘neuroscience’ staan inmiddels verwijzingen naar meer dan 50 verschillende neurowetenschappen, van neuro anatomie tot neuro psychologie en alles wat daartussen in het woordenboek voorkomt. Wat dacht u van neuro antropologie, neuro filosofie, neuro politicologie en neuro theologie? Een wetenschap zonder neurovariant wordt klaarblijkelijk niet meer voor vol aangezien.Ook in het consumentenonderzoek haasten ...

Fruitkick

Fruitkick zonder fruit Als fietser en schaatser ben ik een groot consument van reepjes. En natuurlijk wil je dan ook weten wat je binnenkrijgt. Met een schuin oog kijk je naar de mensen die er verstand van hebben. De Rabobank wielrenners zweren bij ontbijtkoek. En volgens Ariën Oskam ook bij winegums. De Liga Ladies eten ...

10 reasons why you should never buy a Dell computer

1. You may order a computer, you may pay, but Dell probably won’t deliver2. They have ‘account managers’ who do not have a clue how their own computer systems work 3. They ask you to send information to non existent e-mail adresses 4. The only way to speak to a person is to follow the ...

Dell Hel

De hel bestaat. Als je wilt weten hoe het er daar uitziet moet je een keer iets proberen te kopen bij Dell computers.De computers bij ons thuis zijn allemaal minstens een jaar of acht oud en dus hoognodig aan vervanging toe. U kent dat wel, volle schijven en te weinig geheugen voor de nieuwste software. ...

Foutje … bedankt!

‘Ze valt zojuist uit ’t bakkie. Hartstikke te pletter’In de jaren ’90 probeerde Rijk de Gooijer als meneer van Looy, in een onvergetelijke serie reclamefilmpjes, Reaal Verzekeringen op een nogal doorzichtige manier op te lichten. Als hij weer eens opzichtig door de mand was gevallen, was zijn reactie in plat Utregs steevast ‘Foutje … bedankt!’. ...

Neuro is in

De sorteerhoed uit Harry Potter Alles waar neuro- voor staat komt in aanmerking als ‘trending topic’. Mensen worden vandaag de dag voor alles de fMRI scanner ingeschoven. Neuro-psychologie, neuro-biologie, neuro-economie, neuro-marketing, geen zich zelf respecterend vakgebied of er is wel een neuro-tak van in de maak. Ik wed dat de eerste neuro-politicoloog al bezig is ...

Alles wat u altijd al over media had willen weten

De omslag van ‘Effective Media Planning’ van Gus Priemer Deze blog is gepubliceerd als artikel in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing. Op vragen naar media accountability rust een groter taboe dan op vragen over seks. Wat levert uw campagne daadwerkelijk op? Hoe groot is de bijdrage die de verschillende mediumtypen daaraan leveren? Veel ...

Sterren in de reclame

De sterren van C1000: Tineke Schouten en Chris Noth Ooit schreef ik een pissig stukje over een zeer dubieus universitair onderzoekje waaruit zou moeten blijken dat sterren in de reclame niet werken.Sindsdien scoor ik kennelijk zelf hoog in de zoekmachines als ‘deskundige’ op het gebied van ‘celebrity endorsement’, ofwel: het gebruik van sterren in de ...

Redding voor de rode knop

Wordt het nog wat met interactieve televisie en interactieve reclame? Ik hoor er niks meer van. Op de website van de Ster kan ik er geen informatie meer over vinden, bij RTL zit het verstopt in een hoekje, SBS6 is overal interactief, behalve op TV, me-iTV vermeldt welgeteld vier gedateerde myGimmy adverteerders, en de laatste ...

Paalrot (11) – Klaar!

Klaar … Het is af. Nou ja, af… De mannen van De Coogh hebben onze woningen conform planning nog voor de bouwvak gefundeerd en wel afgeleverd. Er zijn een paar ‘dingetjes’ die ze nog zullen regelen na de vakantie, zoals een niet aangesloten lichtpuntje, een gebarsten raam, en het terugplaatsen van de schuifdeuren. Dat gaat ...

Paalrot (10) – Schuimbeton

Het schuimbeton wordt in de kamer gespoten De enorme betonkuil die achterblijft na het persen van de palen moet natuurlijk weer opgevuld worden. Dat kan niet met gewoon beton, want dat is te zwaar. Dus heeft de industrie het schuimbeton uitgevonden: licht en luchtig en met een hoge isolatiewaarde. Een soort betonmeringue. Het gaat erin ...

Paalrot (9)

De palen worden volgestort met beton Op een gegeven moment heb je er gewoon genoeg van. De lasdampen in huis. Dat je anderhalve meter naar beneden moet springen vanaf de laatste traptree. Een radio die niet jouw muziek speelt op maximaal volume (Oké, dat doen je kinderen normaal ook). Het gekloot op twee kookplaatjes op ...

Geluk is …

Een man, een fiets, een berg ...

Paalrot (8)

Het beton is gestort en de muren zijn aangemetseld Na 10 dagen de relatieve luxe van Franse fietshotels (en voor mijn wederhelft die van een weekje kuren in Turkije) zijn we weer terug op onze thuiscamping. Dan ben je natuurlijk benieuwd of de palen er bij terugkomst al inzitten. Dat was niet helemaal het geval. ...

100 Cols3 – Dag 10 – De laatste keer

De laatste col. Vlnr Evert, Bouke, Koen, Karel, Peter, John, Joost en Rinze. C’est fini. De laatste keer. De laatste etappe van de 100 Cols tocht. Het laatste gezamenlijke ontbijt. De laatste klim: de Cormet de Roselend. Nummer 100, of eigenlijk nummer 257. De laatste foto op de top. De laatste energiereep, getver! De laatste ...

100 Cols3 – Dag 9 – Voetbal

Beau Bouke Buning en Peter Haakman op weg naar de top van de Iseran Om één of andere reden moest het ontbijt vandaag een half uur eerder. Ik heb het kennelijk niet helemaal meegekregen. De rit was 15 kilometer korter dan die van gisteren en er waren 1.000 hoogtemeters minder. Na 8 dagen omhoog fietsen ...

100 Cols3 – Dag 8 – Vier op een rij

Jan de Jong, nog monter op de top van de Izoard Vandaag kregen we vier Cols op een rij voorgeschoteld. De Col de Vars, de Col d’Izoard, de Col du Lautaret en de Col du Galibier. Er is discussie mogelijk over de vraag of de Lautaret en de Galibier één klim zijn of twee. Als ...

100 Cols3 – Dag 7 – Col de la Bonette

Bouke op weg naar de top van de Bonette, het dak van de 100 Cols tocht De routebeschrijvingen van de etappes worden steeds korter. Een half A4-tje was vandaag genoeg: Col de la Couillole en Col de la Bonette, daar kwam het in feite op neer. Van de Col de la Couillole heeft u waarschijnlijk ...

100 Cols3 – Dag 6 – Gorges du Verdon

De Gorges du Verdon Vandaag gaat het niet over afzien, of over zweet. Over mensen die drie dagen in hetzelfde ongewassen fietsshirtje rondrijden zullen we het al helemaal niet hebben. Het gaat ook niet over mijn zere rug die steeds meer op gaat spelen, zeker tijdens een beklimming met twee uitroeptekens en 31 graden in ...

100 Cols3 – Dag 5 – Pousse moi!

Ruud heeft het moeilijk Gerrie Knetemann vertelde ooit dat de renners die het in een bergetappe in de Tour moeilijk hebben, naar de omstanders roepen “Pousse moi!, Pousse moi!” Duw mij! Duw mij! Tegelijkertijd zorgen ze er wel voor de nodige wegwerpgebaren te maken zodat de jury ze niet uit de wedstrijd kan zetten. Vandaag ...

100 Cols3 – Dag 4 – De eerste keer

Kampala Cycling op de top van de Mont Ventoux Is er iets mooiers dan de eerste keer? Je eerste meisje, je eerste zoen, je eerste keer de Mont Ventoux? Er zijn nog 24 fietsers over. Gerrit en Theo zijn vanmorgen met de trein teruggegaan naar huis om een nieuwe fiets te kopen. Rinus Visser liet ...

100 Cols3 – Dag 3 – Mooie jongen

Mooie jongen Om van Carcassonne bij de Mont Ventoux te komen moet je een heel eind fietsen. Volgens de route van de 100 Cols tocht zelfs ruim 500 kilometer. En om er een beetje in te komen hebben we straks 8000 hoogtemeters in de benen voordat we aan de Kale Berg toe zijn. Vandaag was ...

100 Cols3 – Dag 2 – Mont Aigoual

De top van de Mont Aigoual “De Mont Aigoual is de hoogste berg van de Cevennen, maar hoogte zegt niet alles: de Cauberg is steiler dan de Ventoux. De Aigoual is zwaar maar gelijkmatig.”Tim Krabbé, De Renner Kilometer 103. We rijden met tegenzin weg van het terrasje in Cavaillac waar we hebben geluncht. Voor Bouke ...

100 Cols3 – Dag 1 – Materiaalpech

De derailleur van Theo Isbouts, of wat er van over is Aan het materiaal kan het niet liggen. Ik schat zo dat de 28 deelnemers aan dit stukje van de 100 Cols tocht samen toch al gauw voor minstens zo’n €150.000,- aan fiets bij zich hebben. Nee, dan is eerder de menselijke factor de zwakke ...

100 Cols3 – Dag 0 – Preparatie

Enegiereepjes, gereedschap, reservemateriaal en modieuze fietskleding C’est parti. Als ik dit schrijf rijden we in de splinternieuwe touringcar van Fred Ahrens richting Carcassonne voor het laatste deel van de 100 Cols tocht. 10 dagen achter elkaar bergetappes, met op dag 4 de Mont Ventoux. Het zwaartepunt (en hoogtepunt) ligt overigens op dag 7, 8 en ...

Paalrot (7)

Na weken van afbraak is dan eindelijk een begin gemaakt met de constructieve werkzaamheden. Deze week is er eerst een betonnen werkvloer gestort en is de wapening van de vloer aangebracht. Volgende week worden als het goed is de trekankers vast gelast en wordt de volgende laag beton over de wapening gestort. De week daarna ...

De toekomst van de mediaplanning

Het februarinummer van het tijdschrift Admap was grotendeels gewijd aan de toekomst van de mediaplanning. Ik vond het, eerlijk gezegd, een beetje tegenvallen. Het was vooral erg Brits en erg reclame-bureau georiënteerd. Alsof in het Verenigd Koninkrijk niet ook voornamelijk de mediabureaus de plannen en de dienst uitmaken.Dat Britse leidt wel weer tot juweeltjes van ...

Paalrot (6)

Pluk van de petteflat PlanningDe planning van ons funderingsherstel was tot voor kort omgeven door raadselen. Nadat we in het Pinksterweekend in het zweet onzes aanschijns de restanten van het gewemelte der zeeën uit de kruipruimte hadden verwijderd (Zie Paalrot 5) bleef het een poosje akelig stil in huis. Pas aan het eind van die ...

Profiteren van het WK

Foto: Bram Belloni Onderstaande column heb ik geschreven voor de SWOCC website. SWOCC staat voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie. Met onderzoek en over het algemeen zeer leesbare publicaties probeert SWOCC een brug te slaan tussen de wetenschap en de communicatiepraktijk. Daarnaast organiseert SWOCC regelmatig Wetenschap-Praktijk Ontmoetingen en andere bijeenkomsten. Begunstigers van SWOCC krijgen de ...

7 Dorpentocht

De 170km route van de 7 Dorpentocht In het kader van de voorbereiding op de 100 Cols tocht heb ik zondag de 7 Dorpentocht gereden. Waarom de 7 Dorpentocht 7 Dorpentocht heet is mij een raadsel. Op de routebeschrijving van de 170km tel ik maar liefst 32 verschillende onderstreepte plaatsnamen. Het rondje gaat van Wormer ...

From Prime Time to My Time

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de manier waarop gemeten wordt hoeveel kijkers een TV-programma heeft, hoeveel lezers een krant of een tijdschrift inzien, wat het aantal luisteraars is naar een radio station, hoeveel mensen stilstaan bij buitenreclame, hoeveel bezoekers een website heeft en hoeveel mensen inmiddels reclame ontvangen op hun mobiele telefoon. In zijn ...

Paalrot (5)

Twee volle containers met schelpen Het zwarte gatEen zwart gat is een gebied waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen. Ergens in zo’n verbouwing komt er een moment dat je het niet meer ziet zitten. Het zwarte gat dreigt al je energie op te slurpen. Voor ons kwam het zwarte gat al na dag 4 ...

Paalrot (4)

Op dinsdag 18 mei is de aannemer begonnen … Krijgen de Zijlstraatjes stiekem korting voor het plaatsen van een reclamebord voor De Coogh? Alles wat moet blijven staan wordt afgedekt met board en plastic De vloer wordt eruit gesloopt ...

Paalrot (3)

De Zijlstra’s wassen niet graag met de hand af Als je al 23 jaar in hetzelfde huis woont, woon je redelijk naar je zin of heb je een pesthekel aan verhuizen. Wij scoren hoog op beide schalen. Als u dat ook heeft moet u niet in een huis gaan wonen met een dubieus paalgehalte. Opnieuw ...

Giromania

Ballonnen bij de start van de 3e Giro etappe in Amsterdam Als voorbereiding op de 100 Cols tocht rij ik ook een aantal toertochten. Dus stond ik zaterdag met 5000 andere liefhebbers aan de start van de 130km Giro toertocht in Utrecht en was ik de volgende dag om 07.00u weer present bij het Olympisch ...

Paalrot (2)

Sondering voor de deur Wat heb je nodig om de fundering van je huis te kunnen herstellen?1. Buren die dat ook willen (tenzij je een vrijstaand huis hebt, dan kun je het helemaal zelf bepalen).2. Geld, al dan niet in de vorm van een hypotheek of andersoortige lening, om in een bodemloze put te gooien.3. ...

Paalrot (1)

De palen die zijn aangetast door bacteriën In augustus 2009 heeft de gemeente een funderingsonderzoek laten uitvoeren in de buurt waar wij wonen, de Schildersbuurt in Zaandam. Net als Amsterdam is Zaandam gebouwd op (grenenhouten) palen. In de Grenen Heipalenkrant (nr. 11/ maart 2008) kondigde de gemeente het onderzoek al aan: “Uw woning staat in ...

De toekomst van de krant

Kan de krant de iPad overleven? Ik verwacht dat de kranten op papier de komende jaren terrein zullen verliezen. Heel veel terrein. En ze waren al achteruit aan het boeren. De ‘gerichte betaalde oplage’ van de landelijke dagbladen daalde tussen 2005 en 2009 met 10%-18% (Uitzonderingen zijn NRC.next en het Financieele Dagblad). Mijn inschatting is ...

Disneyland aan de Zaan

Links het Inntel hotel, rechts het stadhuis in aanbouw Zaandam krijgt een nieuw centrum. Dat was wel nodig ook, want vergeleken bij het oude centrum was Almere het toppunt van gezelligheid. Helaas mochten de bewoners meestemmen over hoe het nieuwe centrum, of althans het stadhuis, er uit komt te zien. Een uitslag is nooit bekend ...

Fietsseizoen

Het fietsseizoen is begonnen. Tenminste, dat hoop ik. Vorige week was de aftrap voor mijn derde seizoen bij Webtrainer BergOp. 15 januari heb ik een inspanningstest gedaan en is mijn gewicht en vetpercentage gemeten. Door mijn gebrek aan weerstand tegen chocoladeletters heb ik helaas de neiging om als Jan Ullrich de winter uit te komen. ...

Met gelul meet je geen merken

De illusie van het merkimago (2)De Britse psycholoog Cliff Arnall heeft de derde maandag in januari bestempeld tot ‘Blue Monday’ de beroerdste dag van het jaar. Kerst is definitief geweest, de goede voornemens kunnen weer op de schroothoop, het geld is op en het is nog lang geen vakantie. Mijn goede voornemen voor 2010 was ...

Er bestaat niet zoiets als gratis bereik

There ain’t no such thing as a free lunch Het is oud nieuws, dat geef ik toe. Op 14 september 2009 presenteerde het NUV (Nederlands Uitgevers Verbond) het onderzoek CONTACT! tijdens een discussiebijeenkomst in de Balie. Wat blijkt? Lezers bekijken een tijdschrift vaker dan 1 keer. De gemiddelde hanteringsfrequentie is zelfs 3,1. Nu zaten er ...

Ervaren internet gebruikers zien geen banners!

Het gebeurde een beetje in de marge van het Readership Symposium in Valencia. Leendert van Meerem van Intomart GfK presenteerde het laatste van de 54 symposium papers. Als een man van de oude stempel wilde Leendert graag aantonen dat de beleving van knisperend papier tussen je vingers toch een heel andere is dan die van ...

Readership Research in Valencia – Leesonderzoek

Deur in het oude centrum van Valencia Op onderzoeksgebied was er wel het nodige te beleven op het Readership Symposium in Valencia. Opvallend was dat er van verschillende kanten aan de ‘currency’ van ‘Average Issue Readership’ werd gemorreld. De ‘currency’ is het cijfer dat gebruikt wordt om de prijs van een reclame-uiting te bepalen. Overal ...

Readership Research in Valencia – Leesgedrag

De symposiumzaal van hotel Las Arenas Afgelopen week werd in Valencia het 14e Worldwide Readership Research Symposium gehouden. In 2007 heb ik al een blog gewijd aan de achtergronden van dit symposium. (Readership Research – 1)De congreszaal van hotel Las Arenas was verstopt in een pseudo Griekse tempel. Onder de congresgangers weinig oude Grieken, maar ...

De illusie van het merkimago (1)

Vraag uit het Continu Onderzoek Burgerperspectieven van het SCP Will Tiemeijer zette mij op het spoor van het boek The Illusion of Public Opinion van George F. Bishop. Echt een ‘must read’ oftewel ‘moet je gelezen hebben’ voor professionele vragenstellers. En zeker niet alleen voor opinie-onderzoekers. Juist marktonderzoekers zouden zich volgens mij veel meer moeten ...

Broekpoeder

Ravitaillering onderweg bij de blauwe bus “Kun je niet eens beschrijven hoe onze dag eruit ziet?”, vroeg George. Dat is snel gedaan: fietsen, eten, slapen. Bovendien was ik al blij als ik ’s avonds mijn ogen lang genoeg open kon houden om er nog een stukje voor deze weblog uit te persen. Maar nu, in ...

100 Cols2 – Dag 10 – Omdat het gewoon leuk is

Een deel van het peloton in de mist bovenop de Col de Latrape Etappe: Oust – CarcasonneEigenlijk had iedereen het wel een beetje gehad. De afsluitende etappe was bovendien geen ‘petit oeuf’. Integendeel. Met bijna 200 kilometer en 3295 hoogtemeters was het misschien wel de zwaarste etappe van de 10. En om nu te zeggen ...

100 Cols2 – Dag 9 – Koud

Etappe: Bagnères de Luchon – Oust “terug ri St.Aventin” zo begon vandaag de routebeschrijving. Dat is zoiets als “Ga direct naar de gevangenis, u komt niet langs start en ontvangt geen 200 gulden.” Ga terug de Peyresourde op, begin direct met omhoog fietsen en doe aansluitend de beklimming van de Port de Balès. Het enige ...

100 Cols2 – Dag 8 – Warm

Jan de Jong met zijn Aspin fiets op de Aspin, na 50 jaar en 50 kilometer! (Als u op de foto’s klikt, worden ze trouwens groter) Etappe: Luz St. Sauveur – Bagnères de LuchonIn City Blue hotel Corneille in Luchon is het niet om te harden zo warm. De kamers blijken ook nog eens 4-persoons ...

100 Cols2 – Dag 7 – De Tour wacht op niemand

Etappe: Lurbe-St Christeau – Luz St. SauveurOok niet op Kenny van Hummel van de Skil-Shimano ploeg. Hier als één na laatste renner van het peloton gefotografeerd in Pierrefitte-Nestalas. Hij lag op dat moment 26 minuten achter op de latere winnaar Fedrigo. Hij kwam uiteindelijk als laatste binnen op 38 minuten, maar heeft de tijdslimiet vandaag ...

100 Cols2 – Dag 6 – De grote vijf

Etappe: Mauléon – Lurbe-St ChristeauEen safari in Afrika is niet gelukt als je ‘de grote vijf’ niet hebt gezien. Nu ben ik zelf nog nooit op safari in Afrika geweest, maar ik heb mensen terug zien komen met de pé in omdat ze een beest misten uit het rijtje: leeuwen, olifanten, giraffen, neushoorns en nijlpaarden. ...

100 Cols2 – Dag 5 – Morgen begint het

Etappe: Lectoure – MauléonVandaag weer ruim 200 kilometer gefietst. De 100 Cols tocht is een rondje Frankrijk over zoveel mogelijk bergen en heuvels. Het enige doel van al die kilometers van gisteren en vandaag was om in Frans Baskenland aan de voet van de Pyreneeën terecht te komen. Morgen begint het ‘echte’ klimwerk. Alsof die ...

100 Cols2 – Dag 4 – Romario is een beetje moe

Ruud en Jan rusten even uit op het stoepje bij de bakker Etappe: Creysse – LectoureHoe was je dag? “Lang” zei Rinus Visser. En iedereen zei het hem vandaag na. Uitzonderingen daargelaten. “Ik vond het een mooie tocht” (Bouke Bunink). “Ik heb lekker gefietst” (Monique Andriessen). Maar Bouke en Monique zijn niet representatief voor de ...

100 Cols2 – Dag 3 – Fietstoerisme

Fietstoerisme: vlnr Bouke, Ruud, Jan, John, Jan, George, Joost, RocamadourEtappe: St. Cirgues-de-Jordanne – CreysseDe heren en de twee dames hadden er eigenlijk niet zoveel zin in vandaag. Zeker niet omdat het vlak voor het vertrek vanmorgen nog behoorlijk naar beneden plensde. Maar Fred Charité is op zo’n moment onverbiddelijk. Fred heeft de 100 Cols tocht ...

100 Cols2 – Dag 2 – Route Barree

Route Barree Etappe: La Chaise de Dieu – St. Cirgues-de-JordanneOnze grote reisleider Jac Zwart heeft alle routebeschrijvingen van de 100 Cols tocht zorgvuldig aangevuld, zodat we op zijn aanwijzingen zonder problemen van hotel naar hotel kunnen fietsen. De routebeschrijving is heilig. Als je per ongeluk één van de 100 cols mist, wordt daar aangifte van ...

100 Cols2 – Dag 1 – Niets nieuws onder de zon

Ravitaillering onderweg Etappe: Tarare – La Chaise de DieuVan de 26 fietsers die meedoen aan het 2e deel van de 100 Cols tocht, georganiseerd door le Champion, waren er 14 ook vorig jaar van de partij. En zoals Jan de Jong na een kwartier treffend opmerkte: “Er is helemaal niks veranderd”.Binnen een kilometer kregen we ...

Inspanningstest

Na een half jaar trainen bij Webtrainer Bergop mocht ik me bij Adrie van Diemen melden voor de afsluitende inspanningstest. Een half uur van de waarheid op een hometrainer die steeds meer aanloopt, terwijl je hartslag stijgt, je adem stokt en het zweet je uit de poriën gutst. Een half jaar bikkelen op de schema’s ...

Het wonder van de 15-seconden commercial

Er is een eenvoudige manier om te snijden in uw reclamebudget, zonder dat het ten koste gaat van de effectiviteit van de campagne. Maak kortere reclamespots. Nu zijn veel reclamemakers en adverteerders bang dat snijden in de spotlengte ten koste gaat van de ‘Creativiteit’, of ‘het Verhaal’, en daarmee van de mogelijkheid om in het ...

Limburgs Mooiste

In het kader van mijn voorbereiding op het tweede deel van de 100 Cols tocht fietste ik dit weekend Limburgs Mooiste. De ‘groene lus’ van 200 kilometer. En zoals ik vroeger op de lagere school geleerd heb, maak je groen door een combinatie van de blauw en geel. Daarmee miste ik wel een groot deel ...

Vertrouwen in de regering

Op 27 mei hield het NPSO (Nederlandstalig Platform voor Survey Onderzoek) een bijeenkomst over vragenlijsten in onderzoek. Hoe stel je een vraag die iedereen op dezelfde manier begrijpt? En dan liefst ook nog op de manier die jij als onderzoeker hebt bedoeld. Dat valt nog niet mee. Je kunt je vraag testen met een combinatie ...

Steven Rooks Classic (zonder Redoute)

Iedere Nederlandse wielrenner die in het verleden ook maar iets voorstelde krijgt tegenwoordig zijn eigen ‘Classic’. Waarom al die rondjes Classic heten mag Joost weten, want de meesten zijn nog geen 10 jaar oud. Je hebt de Jan Janssen Classic, de Joop Zoetemelk Classic, de Gerrie Knetemann Classic, de Henk Lubberding Classic, de Peter Winnen ...

Het MOA Panel Instituut

Op 10 maart 2009 is het MOA Panel Instituut gelanceerd. Voor heel veel, zo niet het meeste, onderzoek wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van online onderzoekspanels. Misschien bent u ook wel lid van zo’n panel, zoals het GfK-Intomart Panel, ...

Alles went

Televisiekijken wordt leuker als het programma onderbroken wordt door reclame. Dat gaan de heren Nelson, Meyvis en Galak aantonen in een artikel dat in augustus 2009 moet verschijnen in het Journal of Consumer Research. De uitgever, The University of Chicago Press maakte er alvast een persbericht van dat de Adformatie haalde en de nodige discussie ...

Anticyclisch adverteren

In tijden van recessie moet je niet bezuinigen op je reclamebudget. Eigenlijk zou je zelfs meer moeten adverteren. Elke week tekent Frank Pels voor Adformatie De Opportunisten, over het wel en wee in de reclamewereld. Ik heb in de loop der jaren meer afleveringen van zijn strip uitgescheurd en bewaard dan artikelen over onderzoek. Frank ...

Het einde van de wereld

Voor het eerst sinds jaren heb ik het MWG congres weer eens bezocht. Ik ben ooit lid geworden van de Media WerkGroep omdat ‘iedereen’ in ‘de media’ in Nederland daar lid van was. Oorspronkelijk was het ook echt een werkgroep, waar rapporten werden geschreven over media inflatie en de toekomst van het bereiksonderzoek, maar dat ...

Etnografie

Op 2 februari organiseerde de MWG de bijeenkomst ‘Een andere kijk op onderzoek’. Een van de sprekers was Nathalie Klok van het onderzoeksbureau Peopleswatch. Peopleswatch doet onder meer aan etnografisch onderzoek. Door consumenten in hun eigen omgeving te observeren maak je hun ‘werkelijke’ gedrag en opvattingen inzichtelijk.Nathalie: “De consument via etnografisch onderzoek in zijn eigen ...

Kinderen en reclame

Kunnen kinderen tegen reclame? Doorzien ze de doortrapte reclametrucs van nietsontziende fabrikanten en hun bureaus? Of zijn het willoze slachtoffertjes van elke uiting voor snoep, frisdrank, speelgoed en games die ze onder ogen krijgen? Af en toe is er weer eens een oprisping in de Nederlandse of buitenlandse politiek waarbij gevraagd wordt om een algeheel ...

Versnippering

Het Televisierapport 2008 van SPOT is er. SPOT staat voor Stichting ter Promotie (en Optimalisatie) van Televisiereclame. In SPOT zijn zowel de publieke omroep als de commerciële televisiezenders vertegenwoordigd. De directeur van SPOT is Paul van Niekerk. Eigenlijk is Paul van Niekerk SPOT. Paul is de beste directeur die SPOT zich kan wensen. Alle andere ...

Amnesty ‘vlammen voor de vrijheid’

Dit is een reclamevrije blog. En dat wil ik zo houden. Maar er zijn een aantal organisaties waar ik mijn principes graag voor opzij zet omdat ik andere, belangrijkere principes met ze deel. Amnesty International is er zo één. Steek ook je licht op bij Amnesty. ...

Koop.ologie

Er is een nieuw boek van Martin Lindstrom: buy.ology, Truth and Lies About Why We Buy. Martin Lindstrom maakte een aantal jaren geleden furore met het boek Brand Sense. Daarin hield hij een pleidooi om bij de marketing van producten en diensten gebruik te maken van alle zintuigen in plaats van alleen van de ogen. ...

Het feest van de reclame

Reclamemakers en –onderzoekers houden zich de laatste tijd erg bezig met onbewuste beïnvloeding. Niet dat ze al weten hoe ze u moeten beïnvloeden zonder dat u het merkt, maar het gebeurt wel. De onbewuste beïnvloeding komt van twee kanten, zeg maar. De reclamemakers zijn zich van geen kwaad bewust, en u ook niet. Zij weten ...

Muizenissen

In september heb ik een weekje geld verdiend door naar mijn werk te fietsen. Toen ik terugkwam van vakantie lag er tussen de post een brief over de actie Fiets filevrij! De bijbehorende website geeft de volgende achtergrondinformatie: “Binnen het project Fiets filevrij werken gemeenten, provincies,de Fietsersbond en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat samen ...

Passo delle Erbe/Würzjoch

Ons hotel ligt op de top van de Passo delle Erbe. Utia de Börz (zo heet het hotel) is een aanrader. Na de Sorrel River Ranch in Moab, Utah, misschien wel het mooiste uitzicht vanuit een hotelkamer op de wereld (zie foto). De kamers worden op z’n Duits superschoon gemaakt. Er is elke avond een ...

Tre Cime di Lavaredo

Op cyclingcols wordt de klim naar Tre Cime di Lavaredo beschreven vanaf Auronzo di Cadore en vanaf Neu Toblauch. Maar je kunt, zoals ik, ook starten in Cortina d’Ampezzo en dan eerst de Passo Tre Croci meepakken. Vlak voorbij Misurina (mooi dorpje, mooi meer) begint de eigenlijke klim. Een gemeen steile aanloop brengt je na ...

Passo di Gavia

In Nederland dankt de Gavia zijn bekendheid aan de 14e rit in de Giro d’Italia van 5 juni 1988. De Gavia was de laatste col in de etappe en moest beklommen worden vanaf Ponte di Legno. De finish lag beneden in het dal in Bormio. In een verblindende sneeuwjacht kwam Johan van der Velde als ...

Passo dello Stelvio – Stilfserjoch

Je kunt van drie kanten de Stelvio op. De TomTom stuurde ons zondag de berg over vanaf het Zwitserse Santa Maria im Munstertal. Daar was Adri niet blij mee. Temeer niet omdat het al donker werd en omdat de Stelvio vanaf deze kant nog steeds gedeeltelijk onverhard is! Haarspeldbochten rijden over een stikdonkere grindweg langs ...

Wie doet er nog mee aan onderzoek?

Als je ‘vroeger’ (sorry, ik word oud) wilde weten welke Amerikaanse presidentskandidaat onder de Nederlanders van 18 jaar en ouder favoriet was, dan begon je met het trekken van een ‘a-selecte’ steekproef, bijvoorbeeld met behulp van het adressenregister of het telefoonnummerbestand van de PTT. Zo heette de voorganger van TNT-Post en KPN (ik bén oud!) ...

Stoppen met bloggen

Is de blog-hype voorbij? Een weblog starten is een fluitje van een cent. Zelfs ik kon het. Maar het valt niet mee om de discipline op te brengen om elke week een enigszins leesbare inhoudelijke bijdrage te leveren. “Hoeveel blogs zijn er? En is er nog iemand aan het tellen?” Anne Helmond vroeg het zich ...

Al 50 jaar fout

Hoe werkt reclame? Onze ideeën over reclamewerking worden al 50 jaar ten onrechte gedomineerd door het information processing (IP) model. Dat beweren tenminste Robert Heath en Paul Feldwick in het artikel: Fifty Years Using the Wrong Model of Advertising (International Journal of Market Research, Vol. 50 Issue 1, pp 29-59).De basis veronderstellingen van het Informatie ...

The Magnificent Seven

Van links naar rechts:Johan Schotanus, Ruud Voerman, Jan de Jong, George Kienstra, John Faasse, Jan van Lieshout, Gerrit Jonkman ...

100 Cols – Dag 10 – Laatste dag

Van St. Dié terug naar Saverne. Een aardige Franse meneer was begonnen om ons uit te leggen hoe we bij de D49 naar La Culotte moesten komen, maar bedacht zich: rij maar achter mij aan. Hij loodste ons keurig de stad uit. En dus waren wij als enigen zo gek om ook de beklimming naar ...

100 Cols – Dag 9 – Geen hotel

Waar verlang je het meest naar na 162 kilometer fietsen, met 2800 hoogtemeters in de benen? Koud bier (maar dat kun je beter laten) en een douche. Dan is het naar dat je bij aankomst in het weer eens tamelijk onvindbare Campanile Hotel in St Dié te horen krijgt dat er niet op je komst ...

100 Cols – Dag 8 – Linkeballen

Gisteren waren we zo snel binnen dat ik al voor het diner mijn blogje had gepost. Daardoor kon ik de maaltijd niet beschrijven, met zijn overvloedige pasta met een heerlijke tomatensaus met verse kruiden en daarbij vers geraspte emmenthal, de crudités, met de huisgemaakte terrine van groenten in gegeleerde bouillon, het hoofdgerecht van varkensgebraad met ...

100 Cols – Dag 7 – Wandeletappe

Vroeger, toen Eddy Merckx het peloton nog regeerde en Touretappes langer waren dan 300 kilometer, had je wandeletappes. Het peloton nam er zijn gemak van en peddelde met 30km/u door Frankrijk. Wee de renner die op zo’n dag probeerde te ontsnappen. Hij werd door de kannibaal persoonlijk de berm ingereden. Vandaag tussen Saint Claude en ...

100 Cols – Dag 6 – Slagveld

Vandaag de etappe met de meeste hoogtemeters van dit eerste deel van de 100 Cols tocht. 3200 stonden er uiteindelijk op de teller van George. De eerste drie klimmetjes van de dag waren al goed voor meer dan 2000 meter bergop fietsen. Vooral de Col de Clergeon was voor velen een onaangename verrassing. In de ...

100 Cols – Dag 5 – Afzien

Een etappe die begint met een verplaatsing van 210 km met de bus. Het klinkt heel professioneel. Maar als de etappe die erop volgt maar liefst 135 kilometer lang is en wordt verreden bij een fietscomputertemperatuur die oploopt naar 42 graden en op het heetst van de dag begint met een klim van ruim 800 ...

100 Cols – Dag 4 – Hoe warm het was

Hoe warm het was, en hoe ver. Ik ben nog van de generatie die de Camera Obscura van Hildebrand/Nicolaas Beets op school heeft moeten lezen. Deze zin was nog ergens in mijn geheugen achtergebleven.“Het was een brandendhete vrijdagachtermiddag in zekere Hollandse stad: zo heet en zo brandend, dat de mossen op het dak gaapten, `t ...

100 Cols – Dag 3 – Panne!

Eigenlijk had ik vandaag willen schrijven over de barbaren die een fietsroute uitzetten op hemelsbreed 1 à 2 kilometer van het mooiste wijngebied op aarde zonder daadwerkelijk ook maar één gemeente uit de Cote d’Or aan te doen. We fietsten vandaag rakelings langs Gevrey-Chambertin, Clos de Vougeot, Nuits St. Georges, Aloxe Corton, Pommard, Volnay, en ...

100 Cols – Dag 2 – Hardfietsen

De tweede dag en ook meteen de langste etappe van deze reis. Uiteindelijk 187 kilometer op de teller, 6:49u op de fiets gezeten, en een gemiddelde snelheid van 27,4 km/u. Op een parcours waar geen meter vlak is en nog altijd met forse tegenwind, is dat heel hard. Bij binnenkomst in Dijon was het zelfs ...

100 Cols – Dag 1 – Sonja Bakkerbenen

Vandaag (19 juni) de eerste etappe van de 100 cols tocht georganiseerd door Le Champion. Er zou ontbeten worden om half acht. Maar toen ik met mijn slapie Johan exact om 07.30u in de eetzaal stond maakte het ontbijtbuffet van hotel Chez Jean al een behoorlijk geplunderde indruk. Morgen proberen we het om kwart over ...

Meer reclame voor kinderen

Minister Rouvoet overweegt reclame gericht op kinderen van 6-12 jaar te verbieden. In een opiniërend artikel in het International Journal of Market Research vragen Juliet Strachan en Vincent Pavie-Latour zich af of we reclame voor voedingsproducten niet juist méér op kinderen zouden moeten richten in plaats van minder. Na geluk, goede prestaties op school, gezondheid, ...

ESOMAR WM3 Budapest (3)

Op de laatste dag werd het WM3 congres 2008 nog gered met een aantal interessante onderzoeken en prima presentaties. De ochtend was voor een groot deel gewijd aan het Apollo project. Apollo is, of liever gezegd was, het grootste ‘single source’ onderzoek aller tijden. De 11.000 respondenten in het onderzoek liepen rond met een ‘Portable ...

ESOMAR WM3 Budapest (2)

Op zo’n tweede congresdag komen de deelnemers meestal wat later binnen. Maar wat wil je? Je ontmoet oude bekenden, je gaat de congresstad verkennen en het is toch weer later geworden dan je dacht. Gelukkig hebben ze aan de eerste lezing van de dag, door Noel Gladstone van MTV (Nickelodeon) Zuid-Amerika en Robert Passikoff van ...

ESOMAR WM3 Budapest (1)

Deze week ben ik bij het jaarlijkse ESOMAR congres over Worldwide Multi Media Measurement (WM3). Het driedaagse congres wordt deze keer gehouden in Budapest. Je krijgt er de laatste ontwikkelingen op het gebied van het mediaonderzoek van over de hele wereld te horen en doet inspiratie en nieuwe ideeën op voor je eigen projecten. Tenminste, ...

Advertenties bekijken

Hoeveel mensen bekijken de advertenties in een tijdschrift? Tientallen jaren mediaonderzoek ten spijt moeten we het antwoord op deze vraag nog steeds schuldig blijven. Voor een pagina in de Libelle betaalt een adverteerder €26.380. Een bladzij in de Voetbal International kost €7.770. Je zou als adverteerder toch moeten willen weten wat je voor dat geld ...

Honderd bergen

“De zwaarste fietstocht ter wereld. Vierduizend kilometer over de zwaarste en bekendste cols van Frankrijk!” De website van de 100 cols tocht probeert het in elk geval aantrekkelijk voor te stellen. Je mag er zo lang over doen als je wilt. Kennelijk is dat niet aan dovemansoren gezegd. De tocht bestaat al sinds 1979, maar ...

Geen goed onderzoek

Zul je altijd zien. Een ‘onderzoek’, een dag later in ‘reclamevakblad’ Adformatie, op de voorpagina. “Nederlander positief over mobiel adverteren.” Het is dat er geen leeftijdscontrole op deze blog zit, anders zou ik zeggen: “Ge!” “Een meerderheid van de mobiele bellers (54 pct) staat positief tegenover reclame op de mobiele telefoon of heeft daar geen ...

Goed onderzoek

Op 9 april 2008 werd er in het gebouw van de 200-jarige Koninklijke Nederlandse Akademie voor Wetenschappen (KNAW) een symposium gehouden over de vraag ‘Wat is goed survey-onderzoek?’ De bijeenkomst was georganiseerd door DANS, wat frivoler klinkt dan het is, want de afkorting staat voor Data Archiving and Networked Services. De zaal zat vol professoren, ...

Abraham

Abraham zien. Weten waar Abraham de mosterd haalt. Alsof het al niet erg genoeg is om de 50 te passeren, word je ook nog eens keihard geconfronteerd met Abraham kaarten, Abraham speldjes, en Abraham poppen. Een ‘oeroude’ Hollandse traditie? Mwah. De oorsprong van ‘Abraham zien’ ligt in de bijbel, in Johannes 8 om precies te ...

Adverteren zonder afval

“The waste in advertising is the part that works.” Deze stelling werd in 2004 verdedigd door Ann Hollier en Tim Ambler in een artikel in het Journal of Advertising Research. Daarbij baseerden ze zich op het “Handicap Principe” uit de biologie. Dieren laten zich van hun spilzuchtige kant zien om hun extreme biologische fitheid te ...

Voor jezelf beginnen

Het persbericht is vorige week gepubliceerd. Op 1 februari 2008 start ik mijn eigen bedrijf: Uitbijter, een adviesbureau op het gebied van onderzoek, media en reclame. In de afgelopen week heb ik heel veel positieve reacties ontvangen. Naar blijkt hadden veel mensen deze stap al eerder van mij verwacht dan ik zelf. Het begrip Uitbijter ...

Geen gezeik

Geen gezeik, iedereen rijk. Dat was ooit de slagzin waarmee de Tegenpartij van Jacobse en Van Es hoge ogen gooide in de peilingen. Als Kees van Kooten en Wim de Bie het hadden gewild waren ze destijds met meer zetels in de Tweede Kamer gekomen dan Trots Op Nederland. Met de variant “Geen gezeik, vet ...

Het beste van het beste

In het Verenigd Koninkrijk, dat we voor het gemak verder maar gewoon Engeland zullen noemen, bestaat een club die zich het ‘Institute of Practitioners in Advertising’ noemt, afgekort IPA. Hun belangrijkste bezigheid is het uitreiken van de jaarlijkse prijzen voor de meest effectieve reclame: de ‘IPA Effectiveness Awards’. “’s Werelds meest grondige programma voor het ...

Feiten en opinies

Met maar liefst vier duurbetaalde pagina’s in het reclamevakblad Adformatie probeert gratis krant De Pers mijn ‘opinie’ “De Pers wordt nauwelijks gelezen” te weerleggen (Zie: Drukken of het gelogen staat). Ik word op één lijn gesteld met de Decca man die de Beatles maar niks vond en de DEC meneer die niet inzag wat mensen ...

Readership Symposium (4)

Op de laatste dag van het Symposium worden er nog zestien papers gepresenteerd. Zelf ben ik de allerlaatste, nummer 58. Ik zal het maar opvatten als een compliment. Twee interessante papers uit de VS over de relatie tussen verspreide oplage en bereik. Door in detail te analyseren hoeveel lezers je erbij krijgt, afhankelijk van de ...

Readership Symposium (3)

Vandaag maar een half dagje Readership Research. De eerste twee presentaties gingen over de toepassing van RFID chips bij het meten van tijdschriften. RFID staat voor Radio Frequency IDentification. Een RFID chip is een soort super streepjescode. Je hebt actieve ‘tags’, die zelf signalen uitzenden, en passieve. Een ‘actieve’ RFID tag op een product kan ...

Readership Symposium (2)

Is het bezoeken van een congres hard werken? Als je op een dag 21 presentaties over onderzoek in verschillende gradaties van erbarmelijk Engels moet aanhoren, voelt het wel zo. Voeg daarbij nog vier discussiesessies van een half uur en je bent goed gaar. De dag begon met onderzoek naar Specifiek Nummer Bereik. Drie achtereenvolgende papers ...

Readership Symposium (1)

Meerdaagse symposia beginnen tegenwoordig in het weekend. Dan kost het je maar twee of drie werkdagen en kun je het makkelijker verantwoorden bij je baas. Om het jaar komen de onderzoekers van dagbladen en tijdschriften uit de hele wereld bij elkaar op het Worldwide Readership Research Symposium (WRRS). Sommige breekbare Britse en Amerikaanse mannetjes waren ...

Rondvraag

“Mediabereik is haast niet meer te meten”, stelt Kobalt onderzoeker John Faasse. Het reclamevakblad Adformatie belde een aantal collega onderzoekers om ze te vragen wat ze van deze stelling vonden.Zie: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/onmeetbare-media/Ik word ook wel eens gebeld voor zo’n vragenrondje. Het is altijd lastig om direct uit de losse pols te reageren, zeker als het nieuwsfeit ...

Drukken of het gelogen staat

Vorige week publiceerde Het Oplage Instituut (HOI) de cijfers over het tweede kwartaal van 2007. Gratis krant De Pers zou nu, na Metro, de tweede gratis krant van Nederland zijn. De oplagecijfers van de gratis kranten volgens HOI: Metro 526.563, De Pers 486.399, Spits 421.134, Dag 326.086. De verspreide oplage van De Pers is dus ...

Reclameherinnering op de Aubisque

Ik ben geen ochtendmens. Daarbij ben ik, sportief gezien, ook nog eens een diesel, een ‘slow starter’. Dan is het beklimmen van de Col de l’Aubisque vanuit Argelès-Gazost geen goed idee. Direct vanaf de parkeerplaats moet je de eerste drie kilometer vol aan de bak. Daarna kun je een aantal kilometers iets op adem komen ...

Stapellezen – Wat blijft

Het boek ‘What Sticks’ van Rex Briggs en Greg Stuart is een blijvertje. De ondertitel van ‘What Sticks’ luidt: “Why most advertising fails and how to guarantee yours succeeds”. Die garantie geldt waarschijnlijk tot de deur van de boekwinkel. Maar ik denk dat heel wat adverteerders met de ideeën uit ‘What Sticks’ meer rendement uit ...

Tourmalet

Vandaag ben ik de Tourmalet op gefietst. Vanuit Luz op 691 meter via Barèges naar 2114 meter. Het stuk voor Barèges is met stijgingspercentages van 5%-8% goed te doen. Daarna rijgen zich de kilometers van 8%-9% aaneen. De laatste kilometer krijg je als dessert nog 10% voor de wielen. Boven is een cafeetje waar een ...

Stapellezen – Barrières

De vakantie is het uitgelezen moment om de stapel boeken en artikelen naast je bed en op je bureau een kopje kleiner te maken. Ik koop meestal meer boeken dan ik tijd heb. Als de stapels te groot worden mag ik van mezelf geen nieuwe boeken meer aanschaffen. Op vakantie probeer ik de voorraad tot ...

Merkwaarde

Vorige maand publiceerden Interbrand en Business Week hun jaarlijkse ranglijst met de meest waardevolle internationale merken. Philips steeg met stip van 48 naar 42 en is nu goed voor 7,7 miljard dollar. ING ging van 85 naar 81 en moet het met 3,9 miljard dollar doen. Op nummer één staat sinds jaar en dag Coca ...

Fietsen met iets extra’s

In de Tour wordt steeds harder gefietst. In 1999 lag de gemiddelde snelheid voor het eerst boven de 40 kilometer per uur. Of misschien wel al in 1998 (Zie: Hoe hard fietste Marco Pantani?). Als je kijkt naar de snelheden die Lance Armstrong haalde zou je bijna gaan geloven dat Alberto Contador ‘clean’ is. Contador ...

Hoe hard fietste Marco Pantani?

Het heeft even geduurd. Het opzetten van een bruikbaar databestand over de Tour de France heeft heel wat avonden gekost. Uiteindelijk ben ik uitgegaan van het .pdf file met ‘Les statistiques’ dat is te downloaden op de officiële site van de Tour: www.letour.fr onder het kopje histoire_statistiques. Hierboven een grafiek van de gemiddelde snelheid van ...

Tour à 2 vitesses

Heeft de Tour de France 2 snelheden? Eén snelheid van de liefhebbers die ‘slechts’ gebruik maken van de hun van boven gegeven talenten en één van de profs die er een schepje of een spuitje bovenop doen? De Franse pers weet het wel zeker, tenminste, zolang er geen Fransman in het geel rijdt. Ik ben ...

Privacy en relevantie

Google bedreigt onze privacy. Dat was althans de boodschap van de redactie van Netwerk in de uitzending van vrijdag 20 juli 2007. 94% van de Nederlanders gebruikt Google als standaard zoekmachine. Elke zoekopdracht die wij intikken wordt door Google anderhalf jaar bewaard. Met die gegevens maakt Google een ‘persoonlijk profiel’. Der Mensch ist, was er ...

Blijven Bloggen

Volgens Technorati zijn er inmiddels 70 miljoen blogs op de wereld, waarvan er 15,5 miljoen actief zijn. Actief ben je als je de afgelopen 90 dagen een bericht hebt gepost. De blogosfeer groeit nog wel, maar minder hard dan een jaar geleden. In maart van dit jaar was 21% van alle geregistreerde blogs actief. In ...

Ramazan redt Vodafone

De frustratie zat hoog. De herinnering aan de vergeefse pogingen om deze blog te onderhouden vanuit Italië met het speciaal daarvoor aangeschafte Vodafone UMTS-breedband USB modem was nog vers. De gedachte aan de tegenstrijdige adviezen van Vodafone 1200 deden mijn bloeddruk met terugwerkende kracht weer stijgen. De helpdesk had ook na twee weken nog niets ...

Buiten de doos denken

Een mediabureau koopt reclameruimte in voor adverteerders. In de Kobalt burelen doen de aanbieders van reclameruimte hun best om te laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Overal hangen TV schermen. Er zijn rekken met kranten, met tijdschriften en met ansichtkaarten. Op de parkeerplaats staat ons eigen bushokje (Handig voor de rokers). En we ...

Weggegooid reclamegeld

“Ik weet dat de helft van mijn reclamegeld weggegooid is. Het probleem is dat ik niet weet welke helft.” Wie dit ooit als eerste gezegd heeft en hoe precies, is onduidelijk. De Engelsen opteren voor Lord Leverhulme (later Unileverhulme) en de Amerikanen houden het op John Wanamaker. Feit is dat veel reclamecampagnes weinig opleveren. Dat ...

Uitslagen

Uiteindelijk was iedereen blij en tevreden. Gijs, die in zijn leven alles al een keer gefietst heeft, bedacht dat hij eigenlijk helemaal geen behoefte had om zich nog een keer pijn te doen. Hij bleef in het hotel. Klaas die ruim op tijd bij de splitsing van de 106/138km was en er bewust voor koos ...

De grote dag

’s Morgens om 04.00u gaat de wekker. 04.30u ontbijt. 05.30u vertrek naar de start. 05.45u aansluiten in het 2e startvak. Omringd door een paar duizend nerveuze mannen op zoek naar een plek om nog even te wateren en een paar honderd vrouwen die hun plas ophouden (Op één na die onder donderend applaus midden op ...

Rustdag

Wat doe je op een rustdag? Weinig. Op bed liggen, eten, beetje wandelen, fiets poetsen en elkaar opnaaien met verhalen over wat-er-morgen-allemaal-niet-mis-kan-gaan. Dat het bij de start vorig jaar zo koud was dat je dit jaar toch maar een ski-broek en een Unox muts hebt meegenomen. Dat je vorig jaar in de afdaling van de ...

Afstappen

Marjan Sprenkels is de enige vrouwelijke deelnemer aan deze voorbereidingsweek op de Maratona van 2007. Petje af voor Marjan. Marjan is nog nooit afgestapt tijdens het opfietsen van een berg. Zegt ze. Maar halverwege de beklimming van de Fedaia, eerder deze week (zie Hoogteprofiel), heeft Marjan wel een pauze ingelast. De bewust gekozen pauze tijdens ...

Mobiel internet

In de reclames van de telecom providers zie je snelle yuppen in strakke pakken op de meest onmogelijke plekken hun laptopje openklappen en gaan internetten. In de Dolomieten zijn de draadloze netwerken zeer schaars. Dat had ik ook al bedacht voordat ik wegging. Het alternatief is mobiel internet. Je koopt een modem met een telefoonabonnement ...

Vallen

Fietsen is een kwestie van overeind blijven en doortrappen. Toch gebeurt het elk jaar wel een keer dat ik met de fiets onderuit ga. Meestal in de late herfst of de vroege winter als er ergens in een bocht al ijs ligt terwijl je nog niet bedacht hebt dat het wel eens kon vriezen. Over ...

Hoogteprofiel

Voordat je een berg in het echt opfietst kun je thuis al kijken hoe erg het wordt. Dat doe je op http://www.cyclingcols.com/. Daarop vind je elke berg ter wereld die de moeite van het opfietsen waard is. Je geeft aan van welke windrichting je hem te lijf wilt gaan en cyclingcols geeft je het bijbehorende ...

Regen

Henk Lubberding, fameus wegkapitein van de Raleigh ploeg van Peter Post, ging nooit fietsen als het regende. Nog steeds niet trouwens. (Henk is tussen twee haakjes ook gestopt met het scheren van zijn benen.) Fietsen in de regen is niet fijn. Twee jaar geleden heb ik Luik-Bastenaken-Luik in de stromende regen gefietst. Al bij de ...

To shave or not to shave

Zijn wielrenners aantrekkelijk? Veel vrouwen classificeren de renner als een (te) klein, afgetraind (lees: mager) mannetje met een overdreven bobbel in zijn broek. Niet helemaal onterecht. Kijk maar eens naar de rennersprofielen op de site van de Tour de France (http://www.letour.fr/). Er zijn nauwelijks renners die de 1.80m of de 75kg halen. Daar staat tegenover ...

De Dolomieten

Een voordeel van de Dolomieten is dat je er zowel in het Duits als in het Italiaans terecht kunt. De hotels verenigen het beste van beide landen in zich. De Duitse reinheid en het Italiaanse eten.Als een trainingsweekje begint met de Passo Furcia/Furkelpass, dan weet je al hoe laat het is. Wat een kreng. Het ...

Poetsen

Als laatste voorbereiding op de Maratona ben ik vandaag naar Barneveld gefietst. Dankzij Jacques Koster heb ik ooit mijn eerste echte racefiets aangeschaft bij het 2Wielerhuis. Ik ben er nooit meer weggegaan. Dus fiets ik een paar keer per jaar voor groot onderhoud aan mijn fiets van Zaandam naar Barneveld. Ik ben namelijk niet zo’n ...

EPO

Wanneer je mensen vertelt dat je zeven bergen over gaat fietsen is hun eerste vraag: “Ben je al aan de EPO?”. Misschien zegt dat iets over mijn vrienden en collega’s, maar waarschijnlijk meer over het droevige imago van de wielersport. Nee, ik ben van plan om de Maratona uit te rijden op pasta, sportdrank, bananen, ...

Van doelgroepsgedrag naar gedragsdoelgroep

De prijs van een reclamespot of van een advertentie wordt bepaald door het aantal personen dat de reclame ziet, hoort of leest. Door de overvloed aan reclameboodschappen neemt de aandacht voor reclame af. De kijker wordt kieskeuriger. We kunnen onze tijd wel beter besteden en we kunnen zappen. Als reclame niet relevant is hebben we ...

De bergen

Niets leuker dan bergop fietsen. In 2001 beklom ik mijn eerste berg: de Mont Ventoux. Tot dan was ik nog niet hoger gekomen dan de Prins Bernhardbrug in Zaandam. Ik had zelfs nog nooit in Limburg gefietst. Over de Mont Ventoux had ik alleen maar gelezen bij Tim Krabbé. Twee kilometer na de bocht bij ...

Maratona dles Dolomites 07

Op 1 juli 2007 wordt in Italië de Maratona Dles Dolomites gefietst. Vorig jaar deden er bijna 9000 fietsers mee, waarvan er tegen de 4000 voor de langste afstand kozen. Daarbij waren 177 vrouwen. Dit jaar zijn er 919 deelnemers uit Nederland. Ik ben één van hen. Check de website http://www.maratona.it/ voor startnummer 2056 in ...

Prikkenbijters

In zijn boek ‘Het psalmenoproer‘ schrijft Maarten ’t Hart over prikken-bijters. Jongens die werden ingezet bij de beug-visserij. Bij de Doggersbank werd op kabeljauw gevist. De prikkenbijters moesten “De levende prik in stukken bijten, zodat de stukken als aas aan de beughaken kunnen worden gehangen.” Op de foto hiernaast staan “de laatste beugvissers”. Mijn overgrootvader ...