“Ik weet dat de helft van mijn reclamegeld weggegooid is. Het probleem is dat ik niet weet welke helft.” Wie dit ooit als eerste gezegd heeft en hoe precies, is onduidelijk. De Engelsen opteren voor Lord Leverhulme (later Unileverhulme) en de Amerikanen houden het op John Wanamaker. Feit is dat veel reclamecampagnes weinig opleveren. Dat komt vooral door de manier waarop adverteerders hun communicatiebudget verdelen. Miljoenen gaan naar de media: het uitzenden van reclame op TV en het plaatsen van advertenties in dagbladen en tijdschriften. Tonnen worden besteed aan het maken van leuke of ‘likeable’ reclame. De kruimels worden verdeeld tussen onderzoek en advies. Al jaren pleit ik ervoor om een deel van het mediageld vrij te maken voor onderzoek en advies. Doe een paar spotjes minder bij “De Gouden Kooi”, zet een driekwart pagina in plaats van een hele pagina in de krant. Het verschil in bereik (of effect) is nihil. Besteed het vrijgekomen budget aan onderzoek en advies. Ik weet zeker dat dat in elk geval niet weggegooid is.