Op de laatste dag van het Symposium worden er nog zestien papers gepresenteerd. Zelf ben ik de allerlaatste, nummer 58. Ik zal het maar opvatten als een compliment. Twee interessante papers uit de VS over de relatie tussen verspreide oplage en bereik. Door in detail te analyseren hoeveel lezers je erbij krijgt, afhankelijk van de plaats en manier van verspreiding van je oplage, kunnen uitgevers hun winstgevendheid aanmerkelijk verbeteren. In Nederland zouden Dag en mijn vrienden van De Pers hier hun voordeel mee kunnen doen. Wat levert een exemplaar in de Albert Heijn op in vergelijking met een exemplaar op het station? Hoe doen exemplaren op kantoor het ten opzichte van degene die thuis op de deurmat vallen?
Verder twee papers over ‘engagement’ die weer verdacht veel overeenkomsten hadden met het Mediabelevingsonderzoek. Polly Carter van BMRB liet zien dat het identificeren van de ‘champions’ van ‘word of mouth’ (de mensen die met veel anderen praten over een bepaalde productcategorie) een bruikbare aanvulling biedt op de reguliere printplanning. Daarvoor zullen wel een paar extra vragen in de NOM Doelgroepmonitor gesteld moeten worden. Als ik me niet vergis is de vragenlijst net weer aan revisie toe. De laatste sessie ging over het meten van ‘mediamerken’. Opmerkelijk was wel dat het allemaal dagbladen waren die zich in combinatie met hun websites als ‘mediamerk’ afficheerden. Zoals ik al zei, hoe mijn paper over ‘The Virtual Currency’ in deze sessie terecht is gekomen is mij een raadsel. Dankzij de mooie slides van Angelique en mijn kennelijk niet onverdienstelijke Bob Ross imitatie mocht ik ’s avonds op het afsluitende galadiner wel de prijs voor de beste presentatie in ontvangst nemen. Als beste paper kozen de congresgangers ‘Daily Reach and Beyond’ van de Zweedse onderzoekers Peter Callius en Anders Litner. Zie Readership Symposium (3). Voor degenen die het allemaal zelf willen nalezen, dat kan. Eind november staan alle papers van dit en alle voorgaande symposia op de website www.readershipresearch.org. Gratis!