Minister Rouvoet overweegt reclame gericht op kinderen van 6-12 jaar te verbieden. In een opiniërend artikel in het International Journal of Market Research vragen Juliet Strachan en Vincent Pavie-Latour zich af of we reclame voor voedingsproducten niet juist méér op kinderen zouden moeten richten in plaats van minder. Na geluk, goede prestaties op school, gezondheid, en hobby’s vinden kinderen hun dagelijkse voeding het belangrijkste dat er is. Ze weten ook heel aardig te benoemen wat goede voeding is en wat je eigenlijk zou moeten laten staan. Dat geldt zelfs voor 6-9 jarigen. Onzeker zijn ze over welke toevoegingen, zoals vitamines, calcium, vezels, ijzer, enzovoort, voedsel echt gezonder maken. Maar weten wat goed voor je is, wil niet zeggen dat je niet in verleiding wordt gebracht door reclame voor snoep en frisdrank. Gezond eten is voor kinderen evenwichtskunst, een ‘balance act’. Op basis van een aantal kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken komen de auteurs tot de conclusie dat de “voedselindustrie, in plaats van terug te schrikken voor een directe dialoog met kinderen, ze moet omarmen als doelgroep, begrip moet hebben voor hun behoefte aan evenwicht, en voedsel moet produceren en aanbieden dat hun doelen en waarden weerspiegelt.” Er is een gat in de reclamemarkt: reclame gericht op een slim, ‘mediawise’ jeugdig publiek, dat goed op de hoogte is en behoefte heeft aan meer volwassen/gezonde reclame (informatie) over voeding. “Ons belangrijkste punt is dat de voedingsindustrie het probleem moet onderkennen, en dat de overheid en het onderwijs de industrie moeten betrekken, zo niet omarmen bij de oplossing ervan.” Methodologisch en kwalitatief is er niets mis met de in dit artikel gebruikte onderzoeken naar de houding van jongeren ten opzichte van voeding en reclame. Maar ik blijf toch een beetje een ongemakkelijk gevoel houden bij de conclusie. Ik ben bang dat de voedingsindustrie liever zoete broodjes bakt.

Strachan, Julie and Vincent Pavie-Latour, Food for thought: shouldn’t we actually target food advertising more towards kids and not less?, in: International Journal of Market Research, Vol 50, Issue 1 2008