172008dec

Versnippering


Het Televisierapport 2008 van SPOT is er. SPOT staat voor Stichting ter Promotie (en Optimalisatie) van Televisiereclame. In SPOT zijn zowel de publieke omroep als de commerciële televisiezenders vertegenwoordigd. De directeur van SPOT is Paul van Niekerk. Eigenlijk is Paul van Niekerk SPOT. Paul is de beste directeur die SPOT zich kan wensen. Alle andere mediumtypen zijn jaloers dat ze zelf geen SPOT hebben. Maar eigenlijk zijn ze jaloers dat ze geen Paul van Niekerk hebben. Paul weet telkens weer op onnavolgbare wijze het medium televisie onder de aandacht te brengen. Met leuk onderzoek, met persberichten met interessante weetjes, en met zijn Televisierapport. Paul houdt echt van televisie. Maar af en toe vliegt hij uit de bocht. Zoals in zijn laatste Televisierapport. Daarin beweert Paul dat er geen sprake is van versnippering van het kijkerspubliek. Ondanks het feit dat inmiddels 40% van de Nederlandse huishoudens beschikt over digitale televisie en als ze willen meer dan 90 zenders kan ontvangen kijken ze volgens SPOT nog steeds alleen maar naar de grote zenders die samen SPOT betalen. En hoe toont Paul dat aan? Hij laat zien dat de grootste 20 zenders in 2007 nog net zoveel marktaandeel (89%) hebben als in 2000. Ja, he, he Paul, zo kan ik het ook. Hadden we in 2000 al 20 zenders? Ik heb het rekensommetje van Paul even overgedaan met behulp van de jaarrapporten van het SKO (Stichting Kijk Onderzoek). Daar zit iets minder promotie in. De grootste 10 zenders waren in 2003 goed voor 81% marktaandeel of kijktijdaandeel (doelgroep 6+, tijdvak 02:00-26:00 uur). In 2007 was dat 75%. Tellen we de grootste 5 zenders bij elkaar op dan is hun kijktijdaandeel in 5 jaar tijd gedaald van 60% naar 54%.
De versnipperingsindex is 90 als je kijkt naar de grootste 5 zenders en nog altijd 93 als je de grootste 10 zenders als uitgangspunt neemt. Hoezo geen versnippering? Ik heb er maar even een trendlijn op berekend. Als je deze trend extrapoleert zie je dat de top 5 zenders in 2011 niet eens meer 40% kijktijdaandeel haalt. Adverteerders moeten in de nabije toekomst toch echt steeds meer zenders gaan inschakelen om nog voldoende kijkers te bereiken. Sorry Paul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *