Links
Er zijn veel sites met bruikbare informatie over media en reclame.
Bijvoorbeeld de sites van de bereiksonderzoeken voor elk mediumtype. Hoe worden kijkcijfers gemeten? En hoe zit dat eigenlijk voor andere media? Je vindt het hier:
Onderzoeksinstituten
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) doen veel onderzoek dat inzicht geeft in het media- en consumptiegedrag van de Nederlandse bevolking. Bijna alle rapporten zijn gratis te downloaden. Een aanrader!
Maar ook per gemeente is er vaak statistische informatie beschikbaar, bijvoorbeeld:
Over de grens
De database van het World Advertising Research Center (WARC) bevat een schat aan artikelen over onderzoek naar media en reclame.
Sites over media onderzoek in het buitenland bieden vaak gratis toegankelijke rapporten:
Engeland
- Het Britse kijkonderzoek
- Het Britse OOH onderzoek Route
- De Britse IPA (Institute of Practitioners in Advertising) met onder meer het Touchpoints onderzoek
- Thinkbox, ook Brits, de tegenhanger van Screenforce in Nederland
USA
- Het Amerikaanse Radio Advertising Bureau
- De Amerikaanse IAB website voor de laatste standaarden en prognoses op online gebied
- De MRC (Media Rating Council) waakhond van het media onderzoek in de VS. De website ziet er niet uit, maar de rapporten over bijvoorbeeld online fraude en de controle daarop zijn toonaangevend
- De Amerikaanse ANA (Association of National Advertisers) loopt ook voorop in de strijd tegen online ad fraud
(Online) Vaktijdschriften
- Admap, tegenwoordig ondergebracht bij WARC. Niet meer wat het was, maar nog steeds de moeite waard
- Journal of Advertising Research
- Marketing Week, alleen al voor de column van Mark Ritson
- Adweek
En als je gewoon even iets moois wilt bekijken, in Google Arts and Culture kun je de collecties van toonaangevende musea van over de hele wereld dichterbij bekijken dan je in werkelijkheid ooit zou kunnen: