Onbewuste beïnvloeding

Hoe manipuleerbaar is de consument? Behavioural economics ligt onder vuur. Veel spraakmakende experimenten met gedragsbeïnvloeding blijken niet repliceerbaar. Misschien heeft VooDoo Marketing wel nooit bestaan. Ap Dijksterhuis gelooft dat ‘priming’ van consumenten in de praktijk wel werkt, maar geeft toe dat het onderzoek… ...

Het einde van de mediastrategie

Betekent het verschijnen van ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp in 2010 het einde van de mediastrategie? Alles lijkt immers uitsluitend nog te draaien om het realiseren van bereik? Hoe moet je je als mediastrateeg en als marketeer dan nog onderscheiden van de concurrentie?… ...

Mark Rutte is nudging you

Het kabinet vindt het belangrijk dat ‘gedragskennis wordt gebruikt in beleid, uitvoering, toezicht en communicatie.’ Mensen weten wel dat ze niet moeten roken, minder moeten eten, en hun afval niet náást de container moeten zetten, maar hoe krijg je ze zo ver?… ...

De toekomst van het bereiksonderzoek

Ruimte om eens openhartig te praten over het mediavak. Dat bieden de Keizersgracht conferenties. De eerste over bereiksonderzoek. Op 20 november. ...

TV reclame is minder effectief dan u dacht

TV reclame is minder effectief dan u dacht. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek in de VS naar de verkoopeffecten van de TV campagnes voor 288 merken over een periode van 4 jaar. De onderzoekers vinden veel kleinere effecten dan 'meta-studies' in wetenschappelijke tijdschriften. Ze wijten dat aan de 'publication bias'. Onderzoek dat geen (positieve) effecten laat zien wordt minder vaak gepubliceerd. ...
Millennials

Fuck millennials!

De zin en onzin van onderscheid maken tussen generaties. Niet dat ik iets heb tegen iedereen die tussen 1980 en 2000 is geboren, maar wel tegen de zelfbenoemde trendwatchers die willekeurig etiketten… ...