‘Ze valt zojuist uit ’t bakkie. Hartstikke te pletter’

In de jaren ’90 probeerde Rijk de Gooijer als meneer van Looy, in een onvergetelijke serie reclamefilmpjes, Reaal Verzekeringen op een nogal doorzichtige manier op te lichten. Als hij weer eens opzichtig door de mand was gevallen, was zijn reactie in plat Utregs steevast ‘Foutje … bedankt!’. Waarna de pay off kwam: ‘Als er nu echt eens wat is: Reaal regelt ’t allemaal.’

Vorige week ben ik de mist in gegaan bij de ‘Rondvraag’ van Adformatie: ‘Is het kijkonderzoek verleden tijd?’.
Mijn quote, zoals die verscheen in druk: ‘De kijktijd onder vijftigplussers stijgt sterk, maar onder 35-49 jaar daalt het zelfs sterk en onder 6-12 en 13-19 daalt de kijktijd met bijna 40 procent ten opzichte van de vorige periode. Volgens mij moet er meer werk gemaakt worden van een geïntegreerd meetsysteem voor televisie-, uitgesteld – en mobiel kijken.’

Nu is dit niet een bewuste poging mijnerzijds om de boel op te lichten, maar het is wel valsheid in geschrifte. Dus met het schaamrood op de kaken: Foutje … bedankt!

Ik had eerder die week uit mijn ooghoeken het SPOT TV-rapport 2010 bekeken en mij verbaasd over de indices van het kijken onder de jongere doelgroepen, er van uitgaande dat het een index was van 2009 ten opzichte van 2008. Roderick Mirande van Adformatie belde mij om commentaar op de ‘rondvraag’ vlak voor aanvang van de SWOCC presentatie van ‘Van massa naar mens’. Eigenlijk had ik natuurlijk mijn mediageile mond moeten houden, zo zonder de cijfers bij de hand te hebben. Maar helaas. Ik heb weliswaar gemeld dat in mijn visie het kijkonderzoek nog het best ‘reclamebereik‘ meet van alle bereiksonderzoeken en dat ik het dus niet met het uitgangspunt eens was. Maar dat Adformatie maar eens moest kijken naar de genoemde indices in het SPOT rapport. Als jongeren inderdaad zoveel minder zouden zijn gaan kijken, is dat aanleiding om vaart te zetten achter het additioneel meten van videostreams en mobiele TV, en die cijfers ook te integreren met de reguliere kijkcijfers. Dat mobiele kijkgedrag leek me namelijk zo voor de vuist weg een plausibele verklaring voor een dalend kijktijdaandeel op de thuisbank onder jongere doelgroepen. Jongeren kijken waarschijnlijk niet minder, maar anders. Op de computer en op hun iPad en/of smartphone.

Maar het slaat nergens op. ‘Jongeren’ hebben in 2009 niet minder gekeken dan in 2008. En waarschijnlijk hebben ze in ook 2010 net zo vaak van achter de geraniums naar het Nederlands elftal gekeken als ik zelf. (Ik was aan het fietsen in Frankrijk, vandaar die geraniums).

De leeftijdsgroepen 6-12, 13-19 en 20-49 keken in 2009 weliswaar veel minder dan de 50+ ers, maar dat deden ze in 2008 en het jaar daarvoor ook al.

Jan Marijnissen heeft ooit de term sorrydemocratie uitgevonden voor bewindslieden die in de Tweede kamer sorry zeggen voor hun blunders, maar vervolgens wel aanblijven alsof er niets gebeurd is. Ik was niet van plan om op te stappen, en Reaal gaat dit ook niet regelen vrees ik, maar ik heb me wel voorgenomen om niet meer ongedocumenteerd te reageren op persvragen.