Is de blog-hype voorbij? Een weblog starten is een fluitje van een cent. Zelfs ik kon het. Maar het valt niet mee om de discipline op te brengen om elke week een enigszins leesbare inhoudelijke bijdrage te leveren. “Hoeveel blogs zijn er? En is er nog iemand aan het tellen?” Anne Helmond vroeg het zich af in een bijdrage aan The Blog Herald op 11 februari van dit jaar. Het laatste Technorati rapport over ‘de staat van de blogosfeer’ dateert alweer van april 2007. Anne, docent nieuwe media aan de Universiteit van Amsterdam, noemt een cijfer van 112,8 miljoen door Technorati geregistreerde blogs. In dat cijfer zit een behoorlijke vertekening richting Engelstalige bijdragen. De Technorati tellers hebben moeite met Nederlands en Frans, laat staan met Russisch, Japans en Chinees. Misschien zijn er dus wel twee keer zoveel blogs. Of drie keer. Hoeveel er daarvan actief zijn is onduidelijk. Volgens Technorati is een blog actief als er in de afgelopen 90 dagen nog een berichtje op gepost is. Heather Green van BusinessWeek berekende in April 2007 dat volgens deze definitie 21% van alle in de VS geregistreerde blogs ‘actief’ is. Maar ja, we zijn nu wel weer een jaar verder. Ik ervaar zelf dat bloggen, naast enige schrijfvaardigheid ook behoorlijk wat doorzettingsvermogen vergt. Schijnbaar neemt niemand nog de moeite om het aantal blogs bij te houden. Dat betekent dat de invloed van de blogosfeer tanende is, zelfs al zijn er nu niet minder actieve blogs dan een jaar geleden. Ook adverteerders liggen er niet meer wakker van. Terecht of ten onrechte: als je niet geteld wordt tel je niet meer mee.

Bij de online sociale netwerken zoals Facebook (90 miljoen actieve gebruikers), Myspace (110 miljoen) en LinkedIn (24 miljoen) wordt nog volop geteld. En wat dacht u van YouTube? In het ‘factsheet’ dat YouTube zelf publiceert heet het: “Dagelijks worden via YouTube honderden miljoenen video’s bekeken en honderdduizenden video’s geüpload. Elke minuut wordt maar liefst tien uur aan video naar YouTube geüpload.” Hoe betrouwbaar al deze cijfers zijn is maar de vraag. Een uurtje webstatistieken googelen levert vooral verouderde, incomplete, slecht gedefinieerde, tot gekleurde en betwistbare statistieken op. Er is hier een schone taak weggelegd voor het Internet Advertising Bureau of de nieuwe media afdelingen van de universiteiten.

Het staat buiten kijf dat miljoenen de kans hebben gegrepen om hun woorden, foto’s en films op geregelde basis met de wereld te delen. Misschien is het niet allemaal de moeite van het bekijken waard. “Daar wil je niet teveel voor betalen” adverteert internetprovider Tele2. En op een wereldbevolking van 6,684 miljard stelt het natuurlijk allemaal niks voor. U bent al gestopt met bloggen, liever lezer dan auteur, liever toeschouwer dan acteur, liever lui dan moe.

Dank aan Reid, Geleijnse & Van Tol voor de toestemming voor het gebruik van de bovenstaande cartoon. Eén Fokke en Sukke zegt meer dan 485 woorden. Bezoek ook www.foksuk.nl