Bron: bartsblackboard.com
Eén van de vele intrigerende bijdragen in het boek ‘Eat Your Greens’ is het artikel ‘Post Truth Telly’ van Tess Alps. Daarin weerlegt ze met veel cijfers de stelling dat TV dood is. Tess is de baas van Thinkbox. Thinkbox is de Engelse versie van het Nederlandse Screenforce.
Hun taak is de promotie van het medium televisie. Dus natuurlijk zeggen ze dat TV niet dood is. En ze hebben gelijk. Zelfs in de leeftijdsgroep 16-34 verslaat TV (in kijktijd) nog altijd Facebook en YouTube.
Dit is één van de Thinkbox Killer Charts[1] die zegt dat TV nog lang niet dood is. Ik ben het ermee eens. Het grootste deel van onze kijktijd gaat naar de TV in de huiskamer. Zelfs als je een hardcore millennial bent is dat nog altijd het geval.
Mark Ritson is ook gek op deze grafiek. Maar hij gelooft ook (met Tess) dat al die ‘screenagers’ uit de middelste cirkel als bij toverslag zullen veranderen in ouderwetse ‘couch potatoes’, als ze maar eenmaal getrouwd zijn en net zo oud als Mark zelf. https://www.marketingweek.com/2018/11/16/mark-ritson-gary-vaynerchuk/
Daar ben ik het niet mee eens. (Hoewel hij helemaal gelijk heeft als het over @GaryVee gaat natuurlijk)
Hier zie je wat SKO (Stichting KijkOnderzoek) en BARB (het Britse SKO) meten als ‘TV totaal’. Kijktijd voor de beeldbuis voor verschillende leeftijdsgroepen in de periode 2007-2017.
Als je niet van mijn leeftijd bent, of die van Mark Ritson, dan neemt je kijktijd behoorlijk af, of je nu in Nederland woont of in het Verenigd Koninkrijk.
In de volgende grafieken zie je dat in meer detail (en geïndexeerd, voor een groter dramatisch effect)
De kijktijd daalt snel. Degenen onder de 35 jaar hebben 25% tot 40% van hun kijktijd ingeleverd in de afgelopen 5 jaar. In 2013, in Nederland, keek iemand in de leeftijdsgroep 35-49 179 minuten TV, 1,6 keer zoveel als een 13-19 jarige. In 2017 keken zij nog steeds een respectabele 165 minuten. Alleen is dat inmiddels 2,75 keer zoveel als de kijktijd van iemand van 13-19. En die 13-19 jarigen zitten over 20 jaar echt niet op de bank naast Mark Ritson. Ik kan het weten, want 20 jaar geleden maakte ik exact dezelfde grafieken voor de Nederlandse dagbladen.
Is TV dood? Wis en waarachtig niet. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste campagnes vandaag niet zonder TV kunnen en dat dat nog vele jaren het geval zal zijn. TV is niet dood. Maar het lekt wel. En hard. Dus het kan verstandig zijn om eens naar de dokter te gaan. [2]
John Faasse – Uitbijter
Recent Comments