“The waste in advertising is the part that works.” Deze stelling werd in 2004 verdedigd door Ann Hollier en Tim Ambler in een artikel in het Journal of Advertising Research. Daarbij baseerden ze zich op het “Handicap Principe” uit de biologie. Dieren laten zich van hun spilzuchtige kant zien om hun extreme biologische fitheid te bewijzen. Op dezelfde manier zou een overdaad aan reclame een teken zijn voor merk fitheid. “Als ze zich zoveel reclame kunnen veroorloven moeten ze wel goed zijn.” Wanneer is reclame ‘waste’, verspilling, afval? Traditioneel wordt er gesproken van ‘waste’ als er met de reclameboodschap personen worden bereikt die niet behoren tot de doelgroep van de adverteerder. Alle mannen die reclame voor inlegkruisjes krijgen voorgeschoteld zijn bijvoorbeeld als zodanig te beschouwen. Verspilde moeite. Weggegooid geld. De adverteerder heeft ongetwijfeld de campagnekosten per 1000 vruchtbare vrouwen laten uitrekenen. Alle mannen die de Libelle lezen of naar Net 5 kijken krijgt hij er ‘gratis’ bij. Maar toch …, zonde. Een andere vorm van ‘waste’ zijn de nutteloze contacten. Als het doel bereikt is, waarom zou u dan nog meer adverteren? Om uw merk fitheid aan te tonen? Met Tom Poes ben ik geneigd om te zeggen: “hmmm”. U kunt natuurlijk ook te weinig contacten realiseren. Er gebeurt (nog) niets. Ook dat is zonde van het geld. Ik ben deze week begonnen in het boek ‘Cradle to cradle’ van William McDonough en Michael Braungart. McDonough en Braungart presenteren een totaal andere kijk op het produceren van goederen. Elke vorm van verspilling is uit den boze. Reductie van afval of ‘waste’ gaat onze wereld niet helpen. We moeten toe naar een manier van produceren waarbij geldt dat “afval = voedsel”. 0% ‘waste’! Zou dat niet ook een fantastisch uitgangspunt voor uw volgende reclamecampagne zijn? Niemand meer lastig vallen met boodschappen die niet voor hem of haar bedoeld zijn. Iedereen precies het goede aantal contacten: niet teveel en niet te weinig. U kunt tegenwerpen dat adverteerders en hun mediabureaus daar nu al elke dag naar streven. Ik denk dat er in de praktijk veel segmentatie mogelijkheden onbenut blijven. Er wordt bijvoorbeeld zelden onderscheid gemaakt tussen gebruikers en niet-gebruikers, of klanten en niet-klanten. Voor de te realiseren campagne-effecten en het aantal benodigde contacten maakt dat een wereld van verschil. Digitale en interactieve media bieden in principe perfecte controlemogelijkheden voor het realiseren van een optimale contactfrequentie. Het kan adverteerders tonnen aan budget besparen, en consumenten eindeloos veel zapmomenten. Ik vind het de moeite waard om het ‘cradle to cradle’ principe uit te werken voor reclame. Remaking the way we advertise things!
Recent Posts
Archives
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- mei 2019
- maart 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- september 2018
- december 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- oktober 2015
- juli 2015
- maart 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- augustus 2014
- april 2014
- december 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- maart 2013
- december 2012
- november 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- maart 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- januari 2011
- november 2010
- oktober 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- november 2009
- oktober 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- januari 2008
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
Recent Comments