252018sep

Fokke & Sukke hebben een blijde boodschap

Vanaf het moment dat Fokke & Sukke hun intrede deden in het NRC ben ik fan. Met terugwerkende kracht ben ik dan ook alles gaan verzamelen. Ik geloof dat mijn verzameling inmiddels redelijk compleet is. Alleen de scheurkalenders heb ik, eh … opgescheurd. Maar daar heb ik wel de meest memorabele grappen uit bewaard. Ik…

Read More
242018sep

Verslaafd

Het Japans heeft een woord voor boeken kopen en ze op stapelen zonder ze te lezen: ‘tsundoku’. Ik koop weliswaar stapels boeken, maar ik streef ernaar om die te lezen voordat ze omvallen (of ikzelf). Ik heb ook een stapel boeken die ik wel al heb gelezen en waarover ik nog eens een blog wil…

Read More
182018sep

Afscheid van de kijkmeter

Als we serieus werk willen maken van multimedia onderzoek moeten we afscheid durven nemen van het huidige kijkonderzoek. Dat heeft een te kleine steekproef als basis om het huidige versnipperde kijkgedrag op een betrouwbare manier te kunnen meten. Bovendien is het erg duur. Dat geld kun je beter investeren in onderzoek waarin het complete mediagedrag…

Read More
182018sep

Het einde van het bereiksonderzoek?

Deze column is eerder verschenen op SWOCC.nl Hoeveel mensen zien, horen of lezen mijn reclame? Daarover zou het in bereiksonderzoek moeten gaan. Van oudsher wordt die vraag in afzonderlijke onderzoeken per mediumtype beantwoord. Hoeveel mensen zien mijn reclame op TV? Hoeveel mensen lezen de krant of het tijdschrift waarin mijn advertentie staat? Hoeveel mensen luisteren…

Read More
112017dec

Merken meten

Er zijn handboeken waarin alle manieren om te meten of het goed gaat met uw merk worden beschreven. In de nieuwe SWOCC publicatie ‘Brand metrics that matter’1 zult u die niet terugvinden. Dat is jammer. Maar, zoals de auteurs, Daan Muntinga en Stefan Bernritter schrijven: daarvoor heb je die handboeken. Maar wat staat er dan…

Read More
162017aug

Mag ik even uw aandacht?

Wat verstaan we onder aandacht?  Als ik om uw aandacht vraag, wat krijg ik dan? Uw tijd? Uw belangstelling? Uw hersencapaciteit? Uw oogfixaties?  En als ik uw onverdeelde aandacht wil? Krijg ik dan al uw tijd? Uw gehele hersencapaciteit? De Persgroep ziet toekomst voor ‘oprechte aandacht’, wat dat dan ook moge zijn1 . Aandacht zonder…

Read More
242017jul

Aandacht maakt alles mooier

Aandacht maakt alles mooier. Zo wil een bekend meubelwarenhuis uit Zweden ons doen geloven. Maar geldt dat ook voor reclame? De meeste reclame die ik aandachtig bekijk of beluister wordt er daardoor niet beter op. Is aandachtig bekeken of beluisterde reclame dan misschien effectiever dan reclame die het ene oor en en het andere oor…

Read More
12015okt

Adblockers zijn niet het probleem

Source: MauMau Three Monkeys Deze blog is eerder verschenen op Adformatie Zichtbaarheid en meetbaarheid van online uitingen Opeens lijkt het of Adblockers het einde betekenen van de digitale verdienmodellen. Maar de grootste bedreiging is de beperkte zichtbaarheid van online advertenties. Lang niet alle online advertenties die een adverteerder koopt worden daadwerkelijk aan een mens van…

Read More
12015okt

Haute Route Pyrenées 2015 – II

Dag 4 van de Haute Route Pyrenées 2015 was er een Koninginnerit. Dag 6, waarover later, was er zeker ook één, maar met de Tourmalet, de Col d’Aspin en de Col d’Azet op het menu vond ik deze dag ook wel voor een dergelijke kwalificatie in aanmerking komen. De Tourmalet begon te vroeg, namelijk ongeveer…

Read More