162017aug

Mag ik even uw aandacht?

Wat verstaan we onder aandacht?  Als ik om uw aandacht vraag, wat krijg ik dan? Uw tijd? Uw belangstelling? Uw hersencapaciteit? Uw oogfixaties?  En als ik uw onverdeelde aandacht wil? Krijg ik dan al uw tijd? Uw gehele hersencapaciteit? De Persgroep ziet toekomst voor ‘oprechte aandacht’, wat dat dan ook moge zijn1 . Aandacht zonder…

Read More
242017jul

Aandacht maakt alles mooier

Aandacht maakt alles mooier. Zo wil een bekend meubelwarenhuis uit Zweden ons doen geloven. Maar geldt dat ook voor reclame? De meeste reclame die ik aandachtig bekijk of beluister wordt er daardoor niet beter op. Is aandachtig bekeken of beluisterde reclame dan misschien effectiever dan reclame die het ene oor en en het andere oor…

Read More
12015okt

Adblockers zijn niet het probleem

Source: MauMau Three Monkeys Deze blog is eerder verschenen op Adformatie Zichtbaarheid en meetbaarheid van online uitingen Opeens lijkt het of Adblockers het einde betekenen van de digitale verdienmodellen. Maar de grootste bedreiging is de beperkte zichtbaarheid van online advertenties. Lang niet alle online advertenties die een adverteerder koopt worden daadwerkelijk aan een mens van…

Read More
12015okt

Haute Route Pyrenées 2015 – II

Dag 4 van de Haute Route Pyrenées 2015 was er een Koninginnerit. Dag 6, waarover later, was er zeker ook één, maar met de Tourmalet, de Col d’Aspin en de Col d’Azet op het menu vond ik deze dag ook wel voor een dergelijke kwalificatie in aanmerking komen. De Tourmalet begon te vroeg, namelijk ongeveer…

Read More
12015okt

Haute Route Pyrenées 2015 – I

Zeven dagen denken dat je een profwielrenner bent. Dat is misschien wel de grootste charme van de Haute Route. In 2012 begonnen met een wedstrijd van zeven dagen door de Alpen, van Geneve naar Nice. Later uitgebreid met een Pyreneeën en een Dolomietenversie. Volgend jaar staat een testevenement in de Rocky Mountains gepland. Als amateurfietser…

Read More
62015jul

Samen koffiedrinken en lunchen

Deze blog is eerder verschenen als column op de SWOCC website Hoe maak je een bedrijf creatiever en productiever? Waarom zijn sommige steden aantrekkelijker dan andere? En kun je dat meten? Dat zijn de vragen die Alexander (Sandy) Pentland probeert te beantwoorden. Hij is mede oprichter van het MediaLab van MIT (Massachusets Institute of Technology)…

Read More
182015mrt

De laatste opstand

Boek per maand clubAl een aantal jaren doe ik mee met de leesclub ‘Un mois, un livre’ van het Institut Francais ( voorheen Maison Descartes) in Amsterdam. Het aardige van zo’n leesclub is dat je elke maand een boek leest, dat het soms boeken zijn die je zelf niet zou hebben uitgekozen, en dat je…

Read More
22015jan

Heldere oplagecijfers, geen MAT-glas

De groei van de digitale oplages volgens het Britse HOI (Audit Bureau of Circulation) Deze blog is eerder verschenen in AdformatieHet HOI is niet meerDoor de versnippering van het printlandschap zal het bereiksonderzoek minder titels betrouwbaar kunnen meten. Het enige ‘objectieve’ cijfer dat nog overblijft, is de oplage. Maar dan niet in de nu voorgestelde…

Read More
212014dec

Schoonmaakvreugde, huishouden in de jaren ’50

Sylvia Witteman herinnerde me er weer aan. Hoe ik in de jaren tachtig, tijdens mijn studie politicologie, op het Waterlooplein speurde naar boeken over opvoeding, de taken in het huishouden en de rolverdeling tussen man en vrouw. We zaten in die tijd in een ‘feministische golf’, en dat betekende dat je je als mannelijk student…

Read More
212014nov

Leraren pesten

De opening van Trouw ’s morgens Eén op drie leraren doelwit pesterijen, kopte Trouw op 21 november 2014. Ik werd ermee gewekt door het Radio1 Journaal. ’s Morgens ben ik nooit zo helder. Maar toen ik het artikel las werd ik boven mijn beschuitje met hagelslag getriggerd door de bijbehorende infographic. Niet door de leraar…

Read More